Wat kan jouw bedrijf doen om duurzaamheidswinst te boeken? Met het filter kun je gericht zoeken wat in jouw branche of een specifiek proces mogelijk is. Als je een branche kiest, krijg je extra filteropties.
Dit is de meest actuele en uitgebreide verzameling maatregelen voor duurzaam ondernemen! De maatregelen zijn mede gebaseerd op kennis en ervaring die Stichting Stimular tijdens projecten opdoet. Lees verder over deze maatregelen of ga direct met het filter hieronder aan de slag.
Verplichte Maatregelen: maatregelen op het gebied van energiebesparing (erkende energiemaatregelen), afvalscheiding en vervoersmanagement die in het kader van het Activiteitenbesluit verplicht zijn voor jouw branche.
Short- / longlist: Op de shortlist staan de meest gangbare en rendabele maatregelen voor jouw branche. Op de longlist staan alle maatregelen die vaak toepasbaar zijn in jouw branche.
Zelfstandig / natuurlijk moment: Een maatregel voor een zelfstandig moment kan je meestal direct uitvoeren. Je hoeft niet te wachten op een vervangingsmoment. Een maatregel voor een natuurlijk moment kan je meestal het best uitvoeren als apparatuur, installaties of (bouwkundige) voorzieningen aan vervanging toe zijn.
Over het algemeen zal je alleen maatregelen uitvoeren die zich terugverdienen. Van een maatregel voor een zelfstandig moment moeten de hele investeringskosten zich terugverdienen; van een maatregel voor een natuurlijk moment alleen de meerkosten van de energiezuinige optie.
Omdat het moment afhankelijk is van de terugverdientijd kan een maatregel in de ene branche geadviseerd worden voor een zelfstandig moment en in de andere branche voor een natuurlijk moment. En, als je een strengere eis stelt aan de terugverdientijd (bijv. max. 5 jaar zoals de overheid in de verplichte maatregelen), schuiven maatregelen voor een zelfstandig moment door naar een natuurlijk moment. Bijvoorbeeld led-verlichting verdient zich bijna altijd terug, maar omdat de terugverdientijd van de investering langer is dan 5 jaar, verplicht de overheid het alleen op een natuurlijk moment, als je de bestaande verlichting vervangt.
Klik op het i-tje om deze tekst weer te verbergen.
Je hebt gefilterd op:
Maatregelen op gebied van energiebesparing (erkende energiemaatregelen), afvalscheiding en vervoersmanagement die in het kader van het Activiteitenbesluit verplicht zijn voor jouw branche.
Op de shortlist staan de meest gangbare en rendabele maatregelen voor jouw branche. Op de longlist staan alle maatregelen die vaak toepasbaar zijn in jouw branche.
Een maatregel voor een zelfstandig moment kan je meestal direct uitvoeren. Je hoeft niet te wachten op een vervangingsmoment. Een maatregel voor een natuurlijk moment kan je meestal het best uitvoeren als apparatuur, installaties of (bouwkundige) voorzieningen aan vervanging toe zijn.
Over het algemeen zal je alleen maatregelen uitvoeren die zich terugverdienen. Van een maatregel voor een zelfstandig moment moeten de hele investeringskosten zich terugverdienen; van een maatregel voor een natuurlijk moment alleen de meerkosten van de energiezuinige optie.
Omdat het moment afhankelijk is van de terugverdientijd kan een maatregel in de ene branche geadviseerd worden voor een zelfstandig moment en in de andere branche voor een natuurlijk moment. En, als je een strengere eis stelt aan de terugverdientijd (bijv. max. 5 jaar zoals de overheid in de verplichte maatregelen), schuiven maatregelen voor een zelfstandig moment door naar een natuurlijk moment. Bijvoorbeeld led-verlichting verdient zich bijna altijd terug, maar omdat de terugverdientijd van de investering langer is dan 5 jaar, verplicht de overheid het alleen op een natuurlijk moment, als je de bestaande verlichting vervangt.
Ruim de helft van alle auto’s rijdt met banden met onderspanning. Dat komt omdat autobanden, net als fietsbanden, langzaam hun spanning verliezen. Dat is ongeveer 0,2 bar per 3 maanden. Doordat de rolweerstand toeneemt, verbruikt de auto 2 tot 5 % extra brandstof. Ook neemt de bandenslijtage sterk toe, waardoor veel eerder nieuwe banden nodig zijn. Daarbij is rijden met de juiste bandenspanning veiliger.
Biodiesel en bio-ethanol kan bijgemengd worden toegepast in voertuigen, mobiele werktuigen en aggregaten. Bij hogere percentages zijn mogelijk aanpassingen aan de motor nodig. Biobrandstoffen zijn over het algemeen iets duurder dan fossiele brandstoffen. De CO2-winst van deze biobrandstoffen uit afval en residuen kan oplopen tot 89%.
De boordcomputer (blackbox) is een instrument voor een effectieve en efficiënte aansturing van de transportoperatie. Boordcomputers geven inzicht in prestatie-indicatoren. Hiermee wordt ook een daling van het brandstofverbruik gerealiseerd.
Een zuinige, veilige en comfortabele rijstijl kan worden ondersteund door meerdere vormen van in-car apparatuur. Denk aan een toerenteller, boordcomputer, cruisecontrol, snelheidsbegrenzer of start-stop systeem. De diverse accessoires leveren ieder een besparing op van gemiddeld 5%. De daadwerkelijke besparing is afhankelijk van het huidige rijgedrag van chauffeurs.
Een motor die goed onderhouden is, verbruikt minder brandstof en stoot minder uitlaatgassen uit. Controleer de voertuigen regelmatig op eventuele lekkages en schades en controleer regelmatig de bandenspanning.
Als het herprogrammeren van een motor gebeurt met als doel een lager brandstof verbruik en minder CO2-uitstoot, heet dit ecotuning. Dit in tegenstelling tot powertuning, waarbij herprogrammering juist wordt gebruikt om het vermogen te verhogen. Afhankelijk van de rijstijl en de fabrieksinstellingen van een vervoermiddel, is een besparing van 10 tot 15% op het brandstofverbruik mogelijk.
De techniek van auto’s is in de loop der jaren sterk veranderd. Dit vraagt om een andere manier van autorijden. Met deze nieuwe rijstijl kan flink op brandstof worden bespaard. Bied medewerkers tips of een cursus ‘Het Nieuwe Rijden’ aan. Tijdens een cursus ‘Het Nieuwe Rijden’ worden de voordelen nader toegelicht en kunnen de deelnemers oefenen. Vaak kunnen trainingen bij het bedrijf zelf en met de eigen voertuigen (indien boordcomputer aanwezig) georganiseerd worden.
GTL (Gas to Liquid) is een vloeibare brandstof gemaakt op basis van aardgas. Deze brandstof is geschikt voor dieselmotoren en leidt tot minder verontreiniging van het milieu. Kies voor GTL in plaats van diesel om de luchtkwaliteit in de omgeving te verbeteren.
Banden bepalen voor een groot deel de prestaties van de auto. Door te kiezen voor betere én goed opgepompte banden rijd je veiliger, zuiniger en stiller. Kies een band met een zo goed mogelijk bandenlabel. Op alle nieuwe banden voor personen- en bestelwagens zit het Europese bandenlabel.
Aandachtspunten bij uitbesteding van energiezuiniger, schoner en stiller goederentransport over de weg (koeriers- en vrachttransport) zijn: het Nieuwe Rijden, gebruik van routeplanning, zuinige voertuigen met lage emissies, goede bandenspanning, etc.
Het registreren van het brandstofverbruik per voertuig en het gemiddelde brandstofgebruik van het gehele wagenpark geeft inzicht in de stand van zaken en vorderingen op het gebied van brandstofbesparing. Door het regelmatig monitoren van het brandstofverbruik en bespreken met chauffeurs kan gemiddeld 3 tot 5% brandstof worden bespaard. Bij gebruik van automatische registratie en feedback zijn bij beroepschauffeurs besparingen van 7 tot 10% te realiseren.
Controleer bij verversing eerst de kwaliteit van de motorolie en kijk of de vervangingstermijn verlengd kan worden. Het gebruik van de kwalitatief betere (half)synthetische motoroliën maakt verlenging van de verversingstermijn mogelijk, bovendien treedt hierdoor ook minder slijtage aan de motor op. De maatregelen bevorderen grondstofbesparing en afvalpreventie. Het gebruik van synthetische smeerolie levert een brandstofbesparing op van 2 tot 4%.
Elk voertuig dat op aardgas kan rijden, kan ook biogas tanken. Het gebruik van biogas als energiebron brengt, in tegenstelling tot aardgas, geen verhoging van de concentratie van het broeikasgas CO2 met zich mee.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto’s vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Een roetfilter op een nieuwe diesel (af-fabrieksysteem) houdt ruim 90% van het roet tegen. Een achteraf ingebouwd filter op een bestaande auto (retrofit) houdt 30 tot 70% van het roet tegen. Toch is er bij bestaande dieselauto’s veel meer milieuwinst te halen dan bij nieuwe auto’s gezien de grotere roetuitstoot van oudere voertuigen.
Routeplannings- en navigatiesystemen reduceren het aantal kilometers door het berekenen van de kortste route. Deze sysemen hebben een toegevoegde waarde als er veel en wisselende bestemmingen zijn.
Routeplannings- en navigatiesystemen reduceren het aantal kilometers door het berekenen van de kortste route. Door een navigatiesysteem kan de zoektijd aanzienlijk worden gereduceerd. Dit biedt de mogelijkheid om meer bezoeken per dag af te leggen. Volgens onderzoek van de ANWB wordt 5% van de kilometers gemaakt als gevolg van verkeerd rijden. De brandstofreductie is bij gebruik van een routeplanningssysteem vergelijkbaar met de kilometerreductie. Bij een navigatiesysteem ligt de brandstofbesparing hoger, omdat het zoeken van de juiste weg met veel optrekken en afremmen gepaard gaat.
‘Stille’ producten beperken de overlast als gevolg van laden en lossen in de avond en nacht. ‘Stille’ producten zijn herkenbaar aan het PIEK-keur, denk aan: snelheidsbegrenzer, achteruitrijsignalering, laadklep, koelinstallatie, deurvergrendeling, remsysteem, meeneemheftruck, etc.
Een standairco koelt de cabine van een vrachtwagen wanneer de vrachtwagen is stilstaat en de motor uit is. Het belangrijkste voordeel van dit systeem is dat het aandrijven van de voertuigairco door de hoofdmotor wordt vermeden. Het gebruik van de hoofdmotor enkel voor de aandrijving van een dergelijke lichte applicatie is een belangrijke bron van brandstofverspilling bij vrachtwagens.
In het bestaande wagenpark kan je maatregelen nemen om de milieubelasting te verminderen met: goede bandenspanning, plaatsing van Air-Twisters, led-verlichting, uitwasbare luchtfilters, gerecyclede onderdelen, biologische oliën en smeermiddelen, watergedragen lakken.
Het verminderen van de weerstand met de weg (rolweerstand) of de lucht (luchtweerstand) vermindert het brandstofgebruik. Lijn voertuigen goed uit. Zorg voor goede bandenspanning. Schaf eco- of energybanden, oftewel banden met een lagere rolweerstand aan. Verwijder imperials, reclamebordjes en andere uitsteeksels van het dak als deze niet worden gebruikt. Wissel winterbanden bij wisseling van de seizoenen direct om.
Vrachtwagens met minder luchtweerstand gebruiken minder brandstof. Opties zijn driedimensionale dakspoiler, zijfender (zijspoiler tussen cabine en laadbak), gesloten zijafscherming (side-wings op trekkers, opleggers en bakwagens, ook wel bodystyling genoemd) en windscherm. Een driedimensionale dakspoiler levert 3 tot 7% brandstofbesparing op. Een zijfender bespaart ongeveer 2%. Gesloten zijafscherming bespaart 10 tot 15% brandstof.
© 2020 Stichting Stimular
Abonneer je op onze doe-het-zelf-nieuwsbrief met inspirerende voorbeelden, hulpmiddelen en maatregelen om met je bedrijf of organisatie te werken aan duurzaam ondernemen. Max. 10 keer/jaar.