Wat kan jouw bedrijf doen om duurzaamheidswinst te boeken? Met het filter kun je gericht zoeken wat in jouw branche of een specifiek proces mogelijk is. Als je een branche kiest, krijg je extra filteropties.
Dit is de meest actuele en uitgebreide verzameling maatregelen voor duurzaam ondernemen! De maatregelen zijn mede gebaseerd op kennis en ervaring die Stichting Stimular tijdens projecten opdoet. Lees verder over deze maatregelen of ga direct met het filter hieronder aan de slag.
Verplichte Maatregelen: maatregelen op het gebied van energiebesparing (erkende energiemaatregelen), afvalscheiding en vervoersmanagement die in het kader van het Activiteitenbesluit verplicht zijn voor jouw branche.
Short- / longlist: Op de shortlist staan de meest gangbare en rendabele maatregelen voor jouw branche. Op de longlist staan alle maatregelen die vaak toepasbaar zijn in jouw branche.
Zelfstandig / natuurlijk moment: Een maatregel voor een zelfstandig moment kan je meestal direct uitvoeren. Je hoeft niet te wachten op een vervangingsmoment. Een maatregel voor een natuurlijk moment kan je meestal het best uitvoeren als apparatuur, installaties of (bouwkundige) voorzieningen aan vervanging toe zijn.
Over het algemeen zal je alleen maatregelen uitvoeren die zich terugverdienen. Van een maatregel voor een zelfstandig moment moeten de hele investeringskosten zich terugverdienen; van een maatregel voor een natuurlijk moment alleen de meerkosten van de energiezuinige optie.
Omdat het moment afhankelijk is van de terugverdientijd kan een maatregel in de ene branche geadviseerd worden voor een zelfstandig moment en in de andere branche voor een natuurlijk moment. En, als je een strengere eis stelt aan de terugverdientijd (bijv. max. 5 jaar zoals de overheid in de verplichte maatregelen), schuiven maatregelen voor een zelfstandig moment door naar een natuurlijk moment. Bijvoorbeeld led-verlichting verdient zich bijna altijd terug, maar omdat de terugverdientijd van de investering langer is dan 5 jaar, verplicht de overheid het alleen op een natuurlijk moment, als je de bestaande verlichting vervangt.
Klik op het i-tje om deze tekst weer te verbergen.
Je hebt gefilterd op:
Maatregelen op gebied van energiebesparing (erkende energiemaatregelen), afvalscheiding en vervoersmanagement die in het kader van het Activiteitenbesluit verplicht zijn voor jouw branche.
Op de shortlist staan de meest gangbare en rendabele maatregelen voor jouw branche. Op de longlist staan alle maatregelen die vaak toepasbaar zijn in jouw branche.
Een maatregel voor een zelfstandig moment kan je meestal direct uitvoeren. Je hoeft niet te wachten op een vervangingsmoment. Een maatregel voor een natuurlijk moment kan je meestal het best uitvoeren als apparatuur, installaties of (bouwkundige) voorzieningen aan vervanging toe zijn.
Over het algemeen zal je alleen maatregelen uitvoeren die zich terugverdienen. Van een maatregel voor een zelfstandig moment moeten de hele investeringskosten zich terugverdienen; van een maatregel voor een natuurlijk moment alleen de meerkosten van de energiezuinige optie.
Omdat het moment afhankelijk is van de terugverdientijd kan een maatregel in de ene branche geadviseerd worden voor een zelfstandig moment en in de andere branche voor een natuurlijk moment. En, als je een strengere eis stelt aan de terugverdientijd (bijv. max. 5 jaar zoals de overheid in de verplichte maatregelen), schuiven maatregelen voor een zelfstandig moment door naar een natuurlijk moment. Bijvoorbeeld led-verlichting verdient zich bijna altijd terug, maar omdat de terugverdientijd van de investering langer is dan 5 jaar, verplicht de overheid het alleen op een natuurlijk moment, als je de bestaande verlichting vervangt.
Voor lokaal en regionaal transport vormen aardgasauto’s een alternatief voor auto’s op diesel en benzine. Voorwaarde hiervoor is een aardgasaanvulpunt in de buurt. Aardgas draagt bij aan verlaging van fijnstof, NOx- en CO2-uitstoot.
Zoek opdrachten en opdrachtgevers in de nabijheid van jouw bedrijf. Benadruk de wederzijdse voordelen van lokale samenwerking. Deze maatregel leidt tot een besparing op kosten van zakelijk verkeer, logistiek en reistijd.
Ruim de helft van alle auto’s rijdt met banden met onderspanning. Dat komt omdat autobanden, net als fietsbanden, langzaam hun spanning verliezen. Dat is ongeveer 0,2 bar per 3 maanden. Doordat de rolweerstand toeneemt, verbruikt de auto 2 tot 5 % extra brandstof. Ook neemt de bandenslijtage sterk toe, waardoor veel eerder nieuwe banden nodig zijn. Daarbij is rijden met de juiste bandenspanning veiliger.
Biodiesel en bio-ethanol kan bijgemengd worden toegepast in voertuigen, mobiele werktuigen en aggregaten. Bij hogere percentages zijn mogelijk aanpassingen aan de motor nodig. Biobrandstoffen zijn over het algemeen iets duurder dan fossiele brandstoffen. De CO2-winst van deze biobrandstoffen uit afval en residuen kan oplopen tot 89%.
Een zuinige, veilige en comfortabele rijstijl kan worden ondersteund door meerdere vormen van in-car apparatuur. Denk aan een toerenteller, boordcomputer, cruisecontrol, snelheidsbegrenzer of start-stop systeem. De diverse accessoires leveren ieder een besparing op van gemiddeld 5%. De daadwerkelijke besparing is afhankelijk van het huidige rijgedrag van chauffeurs.
Een motor die goed onderhouden is, verbruikt minder brandstof en stoot minder uitlaatgassen uit. Controleer de voertuigen regelmatig op eventuele lekkages en schades en controleer regelmatig de bandenspanning.
Als op de werkplek één of meerdere fietsen voor algemeen gebruik beschikbaar is/zijn, kunnen medewerkers voor korte ritten de auto (of het meestal tragere OV) laten staan. Het is ook mogelijk om voor de deel- of dienstfietsen een leasecontract af te sluiten met een leasemaatschappij.
Diesel en benzine zijn de meest gebruikte brandstoffen voor het wegverkeer. Om een leefbaar klimaat te behouden, is het noodzakelijk dat we ook voor wegverkeer duurzame energie gaan gebruiken. Rijden op elektriciteit (100% of plug-in hybride), bio-CNG, bio-ethanol en biodiesel uit afval en residuen zijn op dit moment de beste opties.
Als het herprogrammeren van een motor gebeurt met als doel een lager brandstof verbruik en minder CO2-uitstoot, heet dit ecotuning. Dit in tegenstelling tot powertuning, waarbij herprogrammering juist wordt gebruikt om het vermogen te verhogen. Afhankelijk van de rijstijl en de fabrieksinstellingen van een vervoermiddel, is een besparing van 10 tot 15% op het brandstofverbruik mogelijk.
Bij bidirectioneel laden worden de accu’s van elektrische auto’s gebruikt als opslaglocatie voor groene stroom. Zij worden geladen op momenten dat meer stroom wordt opgewekt dan nodig en leveren terug aan het netwerk (huis, bedrijf of laadpaal) op het moment dat er een piek in de vraag naar elektriciteit is.
Voor lokaal en regionaal transport vormen elektrische bestelauto’s een goed alternatief voor auto’s op diesel en benzine. Elektrische bestelauto’s zorgen voor 100% vermindering van lokale luchtverontreiniging en 65% minder uitstoot van broeikasgassen dan een gemiddelde bestelauto. De elektrische bestelauto is economisch interessant indien bestelauto’s jaarlijks meer dan 20.000 kilometer afleggen.
Fietsen met elektrische trapondersteuning en elektrische scooters kunnen als dienstfiets/scooter voor zakelijk gebruik worden toegepast. Ook kan een medewerker de elektrische fiets via de fiets-privé regeling aanschaffen en gebruiken voor woonwerk verkeer.
Een elektrische auto wordt aangedreven door een elektrische batterij. Elektrische auto’s veroorzaken geen lokale luchtverontreiniging en verminderen de CO2-uitstoot. Actieradiusvrees is voor het merendeel van de personenauto’s die in Nederland rijden niet nodig.
De techniek van auto’s is in de loop der jaren sterk veranderd. Dit vraagt om een andere manier van autorijden. Met deze nieuwe rijstijl kan flink op brandstof worden bespaard. Bied medewerkers tips of een cursus ‘Het Nieuwe Rijden’ aan. Tijdens een cursus ‘Het Nieuwe Rijden’ worden de voordelen nader toegelicht en kunnen de deelnemers oefenen. Vaak kunnen trainingen bij het bedrijf zelf en met de eigen voertuigen (indien boordcomputer aanwezig) georganiseerd worden.
Het is steeds beter mogelijk om vervoerssoorten efficient te combineren. Daarbij is het mogelijk om een ‘multimodale’ reis (combinatie van vormen van vervoer) online te plannen en te betalen aan de hand van de actuele situatie. Met efficientere alternatieven voor de auto kunnen afgelegde autokilometers en daarmee de milieubelasting afnemen.
Kengetallen stellen je in staat het zakelijk en woon-werkverkeer van jouw bedrijf te vergelijken met voorgaande jaren en met collegabedrijven. Voor de berekening van jouw kengetallen maak je de vervoercijfers onafhankelijk van omzet of aantal medewerkers.
Banden bepalen voor een groot deel de prestaties van de auto. Door te kiezen voor betere én goed opgepompte banden rijd je veiliger, zuiniger en stiller. Kies een band met een zo goed mogelijk bandenlabel. Op alle nieuwe banden voor personen- en bestelwagens zit het Europese bandenlabel.
Kleinere auto’s zijn zuiniger. Vaak vinden medewerkers een kleine auto best acceptabel, als ze voor vakanties een grotere auto mogen huren. Naast minder CO2-uitstoot en de kostenbesparing geeft het rijden in kleine auto’s ook een signaal af richting opdrachtgevers. Het laat zien dat het bedrijf aandacht heeft voor duurzaamheid en in tijden van bezuinigingen geen onnodig hoge kosten maakt.
Een verhuizing is het ideale moment om het reisgedrag van je medewerkers te beïnvloeden. Medewerkers hebben nog geen vast reispatroon opgebouwd en staan open voor nieuwe mogelijkheden. Er zijn meerdere mogelijkheden te stimuleren dat medewerkers duurzame keuzes maken bij het reizen.
Met een mobiliteitsbudget kan een werknemer zelf keuzes maken tussen kosten, gemak en reistijd van de reizen die worden gemaakt. Door verschillende vervoermiddelen te combineren, kan de werknemer geld besparen ten opzichte van altijd reizen per (lease-)auto. Dat gespaarde geld kan worden besteed aan vervoer voor privé-gebruik of het verschil kan worden uitbetaald.
Een mobiliteitscampagne is een goed idee als je mogelijkheden ziet voor meer zakelijk of woon-werkverkeer met OV, fiets of elektrische scooter/fiets. Informeer medewerkers op een ludieke wijze. Dit kan mede door een dag/dagdeel te organiseren dat volledig in het teken staat van duurzame mobiliteit.
Het registreren van het brandstofverbruik per voertuig en het gemiddelde brandstofgebruik van het gehele wagenpark geeft inzicht in de stand van zaken en vorderingen op het gebied van brandstofbesparing. Door het regelmatig monitoren van het brandstofverbruik en bespreken met chauffeurs kan gemiddeld 3 tot 5% brandstof worden bespaard. Bij gebruik van automatische registratie en feedback zijn bij beroepschauffeurs besparingen van 7 tot 10% te realiseren.
Stimuleer jouw werknemers en bezoekers om elektrisch te rijden door op of bij de werklocatie(s) oplaadpunten neer te zetten.
Controleer bij verversing eerst de kwaliteit van de motorolie en kijk of de vervangingstermijn verlengd kan worden. Het gebruik van de kwalitatief betere (half)synthetische motoroliën maakt verlenging van de verversingstermijn mogelijk, bovendien treedt hierdoor ook minder slijtage aan de motor op. De maatregelen bevorderen grondstofbesparing en afvalpreventie. Het gebruik van synthetische smeerolie levert een brandstofbesparing op van 2 tot 4%.
Medewerkers met een volledig arbeidscontract hoeven niet 5 dagen per week op het werk zijn. Door bijvoorbeeld per dag langer te werken hoeven minder werk- en reisdagen gemaakt te worden. Het overall milieueffect is hoog. De maatregel kan tot minstens 10% minder woon-werkverplaatsingen leiden.
Bedrijven hebben veel fiscaal aantrekkelijke mogelijkheden om het fietsen te stimuleren. Je kunt ook een eigen regeling maken die de aantrekkelijkheid van de fiets voor woon-werkverkeer en zakelijk verkeer vergroot. Denk aan kilometervergoeding, onkostenvergoeding en sparen voor prijzen of goede doelen.
Elk voertuig dat op aardgas kan rijden, kan ook biogas tanken. Het gebruik van biogas als energiebron brengt, in tegenstelling tot aardgas, geen verhoging van de concentratie van het broeikasgas CO2 met zich mee.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto’s vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Een roetfilter op een nieuwe diesel (af-fabrieksysteem) houdt ruim 90% van het roet tegen. Een achteraf ingebouwd filter op een bestaande auto (retrofit) houdt 30 tot 70% van het roet tegen. Toch is er bij bestaande dieselauto’s veel meer milieuwinst te halen dan bij nieuwe auto’s gezien de grotere roetuitstoot van oudere voertuigen.
Routeplannings- en navigatiesystemen reduceren het aantal kilometers door het berekenen van de kortste route. Door een navigatiesysteem kan de zoektijd aanzienlijk worden gereduceerd. Dit biedt de mogelijkheid om meer bezoeken per dag af te leggen. Volgens onderzoek van de ANWB wordt 5% van de kilometers gemaakt als gevolg van verkeerd rijden. De brandstofreductie is bij gebruik van een routeplanningssysteem vergelijkbaar met de kilometerreductie. Bij een navigatiesysteem ligt de brandstofbesparing hoger, omdat het zoeken van de juiste weg met veel optrekken en afremmen gepaard gaat.
Let bij de aankoop van een bestelauto op schone, zuinige en lichte modellen.
Stel een auto beschikbaar voor zaken- of dienstreizen, zodat medewerkers niet genoodzaakt zijn de auto ook voor woon-werkverkeer te gebruiken. Denk aan: autodate, autohuurabonnement, autohuurbonnen of een bedrijfsauto. Het financiële voordeel voor de werkgever bestaat uit besparingen door minder lease-auto’s, minder vergoedingen voor kilometers met de privé-auto, minder parkeerplaatsen
In het bestaande wagenpark kan je maatregelen nemen om de milieubelasting te verminderen met: goede bandenspanning, plaatsing van Air-Twisters, led-verlichting, uitwasbare luchtfilters, gerecyclede onderdelen, biologische oliën en smeermiddelen, watergedragen lakken.
Het verminderen van de weerstand met de weg (rolweerstand) of de lucht (luchtweerstand) vermindert het brandstofgebruik. Lijn voertuigen goed uit. Zorg voor goede bandenspanning. Schaf eco- of energybanden, oftewel banden met een lagere rolweerstand aan. Verwijder imperials, reclamebordjes en andere uitsteeksels van het dak als deze niet worden gebruikt. Wissel winterbanden bij wisseling van de seizoenen direct om.
Vliegverkeer, met name kortere vluchten, heeft een relatief hoge CO2-uitstoot per kilometer t.o.v. andere vervoermiddelen. Langere vluchten zijn per kilometer gunstiger, maar hebben vanwege de grote afstand een forse CO2-uitstoot per vlucht. In veel organisaties is een beleid ten aanzien van zakelijke vliegreizen steeds gebruikelijker: er wordt alleen gevlogen als het echt noodzakelijk is.
Boven bepaalde drempelwaarden (denk aan aantal werknemers, aantal bezoekers, aantal bestel- of vrachtauto’s, hoeveelheid uitbesteed vervoer en vervoer door klanten en leveranciers) kan het bevoegd gezag vragen om een “besparingsplan zorgplicht vervoer”. In zo’n vervoersmanagementplan staan de emissies, doelen en gekozen maatregelen.
Met videoconferentie of telefonisch vergaderen kunnen mensen op verschillende locaties met elkaar vergaderen zonder daarvoor te hoeven reizen. Dit bespaart zakelijk verkeer en heeft daarom voordelen voor milieu, gezondheid en kosten. Met audiovisuele hulpmiddelen kunnen verschillende vormen van informatie worden uitgewisseld, zoals mondelinge gesprekken, presentaties, filmpjes en rapporten.
In dit artikel worden wettelijke maatregelen voor energiebesparing, afvalscheiding en vervoersmanagement beschreven.
Het gebruik van de fiets voor woon-werk- en zakelijk verkeer kan je stimuleren door te zorgen voor goede voorzieningen. Denk aan fietsenstalling, fietspomp en reparatieset, fietsreparatieservice, douche- en kleedruimte, en deel- of dienstfietsen.
Een waterstofauto stoot geen schadelijke emissies uit. Omdat er nog maar twee waterstoftankstations in Nederland zijn (dec. 2016), is de waterstofauto nog niet algemeen toepasbaar. Indien je woont/werkt in de buurt van een van deze twee tankstations is rijden op waterstof wel mogelijk.
De aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen is het ideale moment om over brandstofbesparing na te denken. 1) Kies een voertuig met een laag brandstofverbruik 2) Kies een voertuig dat niet groter en sterker is dan nodig 3) Leg keuze van energiezuinige auto’s vast in leaseregeling.
© 2020 Stichting Stimular
Abonneer je op onze doe-het-zelf-nieuwsbrief met inspirerende voorbeelden, hulpmiddelen en maatregelen om met je bedrijf of organisatie te werken aan duurzaam ondernemen. Max. 10 keer/jaar.