Ga naar de inhoud
  • 010 - 238 28 28
  • mail@stimular.nl

Volg ons:

Linkedin
Milieubarometer
stimular-logo
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons

Zoeken

Wat kunnen wij voor je vinden?

CONTACT
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
Stimular
Doe-het-zelf
André Piket kiest bewust voor elektrisch vervoer

André Piket kiest bewust voor elektrisch vervoer

André Piket

Al een aantal jaar geleden is André Piket, ondernemer in Leiden, begonnen met de voorbereiding op de zero-emissiezone. De ondernemer wist al vroeg dat elektrisch rijden de toekomst zou zijn.

Voor zijn glasbewassing en schoonmaakdiensten heeft hij nu elektrisch vervoer. “Tien jaar geleden hoorde ik er voor het eerst over. We hebben toen gewoon afgewacht wat de ontwikkelingen zouden zijn vanuit de gemeente.” Hij begon klein, met een elektrisch karretje voor schoonmaakwerk. Al snel volgden een grotere bus en later nog een elektrische wagen.

André Piket kiest bewust voor elektrisch vervoer
Foto: Gemeente Leiden | Ga Goed

Geen weerstand, maar juist gemak

Waar sommige ondernemers aarzelen, ziet Piket het nut en ook gemak. “We zijn het ook een beetje gewend, we hebben thuis onder de carport een laadpaal. Dus we kunnen zelf laden voor de deur. Ik snap heel goed dat als je dat niet hebt, dat het dan een probleem kan zijn.” Maar op straat ziet hij dat het laadprobleem soms wel overdreven wordt. “Mensen zeggen dan: ja, maar je kunt niet allemaal tegelijk laden. Nou, je kunt ook niet allemaal tegelijk tanken, toch? Daar is het ook druk. Natuurlijk moet je even wennen aan verandering, maar je ontkomt er niet aan denk ik.”

Van bakfiets naar elektrische bussen: een praktische zoektocht

De ondernemer had een bakfiets op benzine voor de schoonmaak, maar stapte al snel over op elektrisch. “Via internet ben ik gaan zoeken naar iets makkelijks. Het moest schoon zijn, op een brommerkenteken, zodat iedereen ermee kon rijden.” Dat werd een klein elektrisch karretje, later gevolgd door twee elektrische bussen. “Die bussen hebben alles wat we nodig hebben. Er zit 400 liter water in. In het begin kon dat niet, vanwege het water en de accu’s. Later is dat verbeterd en heeft de dealer de hele vloer dicht gekit in verband met het vocht.”

Zonder subsidie, maar mét zonnepanelen

De overstap naar elektrisch heeft hij zelf gefinancierd. “Wij doen alles uit eigen middelen. We sparen liever eerst, en kopen dan pas. Subsidie kregen we niet, daar waren we te laat mee omdat wij de auto al hadden gekocht.” Hij koos ervoor om zonnepanelen op het dak van het bedrijfspand te plaatsen. “Zo kunnen we zelf laden en dat maakt het op de lange termijn toch voordeliger.”

Geen kosten doorberekend aan klanten

Voor veel ondernemers is de vraag: moet ik mijn investering doorberekenen aan klanten? Piket vindt van niet. “Ik vind dat je als ondernemer vooruit moet denken. Niet wachten, maar doen.” Hij ziet de aanschaf van een elektrische bus als iets dat er sowieso aan zat te komen. “Over vijf jaar moet je toch weer een nieuwe bus. Dan kun je nu net zo goed een stap vooruitzetten.”

Samen met personeel gezocht naar oplossingen

De overstap maakte hij niet alleen. Zijn personeel dacht mee over wat zij nodig hadden. “Iedere medewerker heeft zijn eigen wagen. Daar zitten hun eigen spullen in. Dat werkt gewoon het fijnst. We hebben gekeken van wat rijd je nu, wat heb je nodig en hoe kunnen we dat invullen. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een demo-auto, daardoor ook wat goedkoper.”

Praktische voordelen

Nadelen van elektrisch rijden? Volgens hem zijn die er nauwelijks. “Ik kan mijn auto van tevoren opwarmen. Dan stap je ‘s ochtends gewoon in een warme auto met schone ramen. En ja, als het koud is, loopt de accu wat sneller leeg. Maar dan hang je hem toch gewoon even aan de lader? Als je in een diesel zou rijden, moet je ook drie keer in de week tanken.” De afstanden die hij rijdt, zijn beperkt. “Wij doen vooral werk in Leiden en omgeving. Op een dag rijden we soms maar 20 kilometer. Dan is 300 of 400 kilometer actieradius echt ruim voldoende.” Het kleine elektrische karretje blijkt ideaal in de stad. “Hij kan overal tussendoor, paaltjes enzo. En ook nog eens leuk om te zien.”

Tips voor andere ondernemers

  • Begin op tijd: “Er zijn veel veranderingen, zo is het leven. Je moet gewoon mee. Als je dat niet doet, dan sta je stil.”
  • Kijk wat je écht nodig hebt: je hoeft niet meteen alles te vervangen. Begin klein.
  • Overweeg een demo: “Kijk naar een demo-model, dat is het goedkoopste.”
  • Betrek je personeel: samen kom je tot de beste oplossing.
  • Investeer slim: “Wij hebben geïnvesteerd in zonnepanelen om goedkoop te kunnen laden.”
  • Wees realistisch: “Je moet sowieso een keer je bus vervangen. Dan kun je maar beter een goede keuze maken.”
  • Een positieve blik op de toekomst

De ondernemer is voorlopig nog niet klaar. “Ik heb nog één dieselbus. Die mag tot 2029 blijven rijden. Daarvoor kijk ik weer naar een elektrische variant, het liefst een demo. Voor nu nemen we even pauze qua investeringen. Maar als het zover is, weet ik wat ik wil.”

Bronnen en aanvullende informatie: Gemeente Leiden | Ga Goed (juni 2025)

Belangrijke pagina's
Doe-het-zelf klimaatneutraal
Stappenplan elektrisch rijden
  • Zelf aan de slag
  • Ondersteuning door Stimular

Hulp nodig? Ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden. Wacht dus niet en stel ze direct.

Neem contact op

Contact

Stuur ons je vraag!

of Bel 010 - 238 28 28

Navigatie

  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons
  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons

DIRECT NAAR

  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen
  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen

Contact

  • mail@stimular.nl
  • 010 - 238 28 28
  • Botersloot 177, 3011 HE Rotterdam

Volg ons

Linkedin

Stimular nieuwsbrieven

Abonneer nu

Abonneer je nu!

* verplicht veld
  • Over Stimular-projecten en -producten (zoals de Milieubarometer ) om samen verduurzaming te versnellen
  • Prikkelende praktijkvoorbeelden, handige hulpmiddelen, milieubewuste maatregelen en praktische wegwijzers om zelf verduurzaming te versnellen.
  • Nieuws & tips over het behalen en behouden van het CO2-bewust certificaat en het gebruik van de Milieubarometer daarbij.
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English

© 2020 Stichting Stimular