Bij de constructie van het Utrechtse Forum Zuid maakte bouwconcern K_Dekker gebruik van een hybride graafmachine en hybride betonmixer. De graafmachine werd onder andere ingezet om de ondergrondse gedeelte van een fietsenstalling te realiseren.
CO2-voetafdruk
“De CO2-voetafdruk van K_Dekker bestaat voor 40 tot 50 procent uit materieel brandstof, wat wordt gebruikt om onze bouwmachines te bedienen. De andere 40 procent wordt veroorzaakt door brandstof als gevolg van transport”, zei Huub Groenenberg, manager Kwaliteit, Arbeid en Milieu (KAM) bij K_Dekker.
Hybride
“Een hybride graafmachine bespaart energie door momentum te creëren waarop energie wordt teruggewonnen. Uit onze berekeningen blijkt dat de hybride graafmachine tot 30 procent brandstof bespaart ten opzichte van de traditionele machine. Dit is een behoorlijke brandstofbesparing en een maatregel die we ondernemen als onderdeel van de CO2-Prestatieladder.” … “Bij de hybride betonmixer wordt gebruik gemaakt van zowel een dieselmotor als een elektromotor”, aldus Groenenberg. “Wanneer de vrachtwagen stopt op de bouwplaats gaat de dieselmotor uit en wordt de mixer aangedreven door de elektromotor. Hiermee wordt brandstof bespaard, wat ook weer leidt tot CO2-reductie. Zodra de vrachtwagen weer rijdt, wordt de dieselmotor ingeschakeld. Dit is een verbetering ten opzichte van betonmixers die volledig gebruikmaken van dieselmotoren.”
Bron: SKAO ( augustus 2018)