Ga naar de inhoud
  • 010 - 238 28 28
  • mail@stimular.nl

Volg ons:

Linkedin
Milieubarometer
stimular-logo
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons

Zoeken

Wat kunnen wij voor je vinden?

CONTACT
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
Stimular
Doe-het-zelf
Nutricia over op watervervoer, CO2-uitstoot met 23% omlaag

Nutricia over op watervervoer, CO2-uitstoot met 23% omlaag

Nutricia

Voedingsconcern Nutricia gaat tussen Zoetermeer, Rotterdam, Venlo én Liverpool het grootste deel van zijn goederen verplaatsen over het water. Daarvoor is een samenwerking opgezet tussen de wegvervoerder, multimodale dienstverlener, terminals en binnenvaartoperator. Het resultaat: een modal shift van circa 4.000 vrachtwagenbewegingen op een traject waar zowel de herkomst als bestemming in Nederland liggen. Daardoor bespaart Nutricia 23% aan CO2-uitstoot van zijn vervoer.

Alternatef vervoer

Het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB), die nauw betrokken was bij deze beslissing noemt het “de meest omvangrijke en innovatieve verschuiving naar het water van de afgelopen jaren.” Al in 2011 kwam het BVB met haar project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart in contact met Nutricia in Zoetermeer. “We werden benaderd met de vraag of we mee wilde denken aan een alternatief via the Blue Road op het traject Zoetermeer en Venlo” zegt Marco Huijsman, logistiek adviseur bij het BVB. Ondanks het forse volume lukte het niet om een interessant alternatief per binnenvaart sluitend te krijgen. Met name het leeg terug vervoeren van containers bracht teveel kosten met zich mee. In 2013 zijn we opnieuw gaan rekenen waarbij we een combinatie konden maken met een importstroom van Nutricia op het traject Liverpool – Venlo.

Besparing van 585.000 wegkilometers

In totaal gaan 2000 45ft containers vanuit Zoetermeer naar het Europese distributiecentrum in Venlo. Vanuit dit distributiecentrum worden containers opnieuw geladen met producten voor de verschillende exportmarkten. Deze beide stromen worden nu per binnenvaartschip tussen Rotterdam en Venlo vervoerd. Het transport tussen Rotterdam en Zoetermeer vindt plaats over de weg. Een besparing van 585.000 wegkilometers en een CO2-reductie van 23%.

In de samenwerking tussen wegvervoerder van den Bogerd Transport, multimodale dienstverlener Samskip, binnenvaartoperator Danser en de containerterminals van European Gateway Services (EGS), een dochteronderneming van ECT, is gekozen voor de meest optimale wijze van vervoer, zowel qua efficiency als qua duurzaamheid.

Gezamenlijk kijken naar de complete transportketen

“Zo ziet de logistieke keten van de toekomst eruit”, vervolgt Huijsman, “De wegvervoerders, binnenvaartoperators en containerterminals bieden allemaal een deel van de oplossing om goederen slimmer door Europa te vervoeren. Door niet alleen te focussen op het stuk binnenvaart, maar gezamenlijk te kijken naar de complete keten is het pas echt mogelijk om de logistiek efficiënter te maken. Dat levert meer op dan het individueel uitschrijven van tenders op delen van de keten.”

Bron: duurzaamgeproduceerd.nl (feb. 2015)

Belangrijke pagina's
  • Zelf aan de slag
  • Ondersteuning door Stimular

Hulp nodig? Ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden. Wacht dus niet en stel ze direct.

Neem contact op

Contact

Stuur ons je vraag!

of Bel 010 - 238 28 28

Navigatie

  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons
  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons

DIRECT NAAR

  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen
  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen

Contact

  • mail@stimular.nl
  • 010 - 238 28 28
  • Botersloot 177, 3011 HE Rotterdam

Volg ons

Linkedin

Stimular nieuwsbrieven

Abonneer nu

Abonneer je nu!

* verplicht veld
  • Over Stimular-projecten en -producten (zoals de Milieubarometer ) om samen verduurzaming te versnellen
  • Prikkelende praktijkvoorbeelden, handige hulpmiddelen, milieubewuste maatregelen en praktische wegwijzers om zelf verduurzaming te versnellen.
  • Nieuws & tips over het behalen en behouden van het CO2-bewust certificaat en het gebruik van de Milieubarometer daarbij.
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English

© 2020 Stichting Stimular