Voedingsconcern Nutricia gaat tussen Zoetermeer, Rotterdam, Venlo én Liverpool het grootste deel van zijn goederen verplaatsen over het water. Daarvoor is een samenwerking opgezet tussen de wegvervoerder, multimodale dienstverlener, terminals en binnenvaartoperator. Het resultaat: een modal shift van circa 4.000 vrachtwagenbewegingen op een traject waar zowel de herkomst als bestemming in Nederland liggen. Daardoor bespaart Nutricia 23% aan CO2-uitstoot van zijn vervoer.
Alternatef vervoer
Het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB), die nauw betrokken was bij deze beslissing noemt het “de meest omvangrijke en innovatieve verschuiving naar het water van de afgelopen jaren.” Al in 2011 kwam het BVB met haar project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart in contact met Nutricia in Zoetermeer. “We werden benaderd met de vraag of we mee wilde denken aan een alternatief via the Blue Road op het traject Zoetermeer en Venlo” zegt Marco Huijsman, logistiek adviseur bij het BVB. Ondanks het forse volume lukte het niet om een interessant alternatief per binnenvaart sluitend te krijgen. Met name het leeg terug vervoeren van containers bracht teveel kosten met zich mee. In 2013 zijn we opnieuw gaan rekenen waarbij we een combinatie konden maken met een importstroom van Nutricia op het traject Liverpool – Venlo.
Besparing van 585.000 wegkilometers
In totaal gaan 2000 45ft containers vanuit Zoetermeer naar het Europese distributiecentrum in Venlo. Vanuit dit distributiecentrum worden containers opnieuw geladen met producten voor de verschillende exportmarkten. Deze beide stromen worden nu per binnenvaartschip tussen Rotterdam en Venlo vervoerd. Het transport tussen Rotterdam en Zoetermeer vindt plaats over de weg. Een besparing van 585.000 wegkilometers en een CO2-reductie van 23%.
In de samenwerking tussen wegvervoerder van den Bogerd Transport, multimodale dienstverlener Samskip, binnenvaartoperator Danser en de containerterminals van European Gateway Services (EGS), een dochteronderneming van ECT, is gekozen voor de meest optimale wijze van vervoer, zowel qua efficiency als qua duurzaamheid.
Gezamenlijk kijken naar de complete transportketen
“Zo ziet de logistieke keten van de toekomst eruit”, vervolgt Huijsman, “De wegvervoerders, binnenvaartoperators en containerterminals bieden allemaal een deel van de oplossing om goederen slimmer door Europa te vervoeren. Door niet alleen te focussen op het stuk binnenvaart, maar gezamenlijk te kijken naar de complete keten is het pas echt mogelijk om de logistiek efficiënter te maken. Dat levert meer op dan het individueel uitschrijven van tenders op delen van de keten.”
Bron: duurzaamgeproduceerd.nl (feb. 2015)