Ga naar de inhoud
  • 010 - 238 28 28
  • mail@stimular.nl

Volg ons:

Linkedin
Milieubarometer
stimular-logo
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons

Zoeken

Wat kunnen wij voor je vinden?

CONTACT
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
Stimular
Doe-het-zelf
Een elektrische bus kost meer, maar verbruikt fors minder

Een elektrische bus kost meer, maar verbruikt fors minder

De Kooter Spuit- en Schilderwerk, Alfred de Kooter

Een elektrische bedrijfsauto is vaak een goede vervanger voor een fossiel aangedreven bedrijfsauto. Zo ook voor Alfred de Kooter van De Kooter Spuit- en Schilderwerk. Met hulp van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) en Milieu-investeringsaftrek (MIA) verving hij zijn fossiel aangedreven bedrijfsbus door een elektrische.

Met zijn schildersbedrijf werkt De Kooter al bijna 10 jaar in deze sector. Hij gebruikt een bedrijfsbus om met zijn spullen naar klanten te rijden. Ongeveer een halfjaar geleden besloot hij de dieselbus te vervangen voor een elektrisch model. Als de klus erg dichtbij is rijdt De Kooter zelfs met zijn elektrische bakfiets naar de klant.

Van fossiele brandstof naar elektrisch

De Kooter: “Een diesel is eigenlijk gemaakt voor lange afstanden, maar veel van mijn klussen zijn in de buurt. Als je steeds een paar kilometer rijdt met een diesel is dat niet bevorderlijk voor het milieu, en daar probeer ik juist op te letten.” De SEBA- en MIA-regelingen maakten de aanschaf van een elektrische bedrijfsbus een stuk aantrekkelijker. SEBA verkleint het prijsverschil met de aanschaf van een fossiel aangedreven bedrijfsauto en MIA geeft belastingvoordeel. Het vraagt wat uitzoekwerk, maar toen ik RVO belde met vragen werd ik goed geholpen.”

Prijs per kilometer

Vaak zijn er bij elektrische bedrijfswagens zorgen over de actieradius (het bereik) van de auto. “Je moet goed uitzoeken hoeveel kilometer je daadwerkelijk nodig hebt. Dat is iets waar mensen zich vaak blind op staren.” Omdat veel van zijn klussen dichtbij zijn, is elektrisch rijden voor De Kooter juist veel gunstiger. “Ik heb een oplader voor de deur waardoor ik elke dag 200 kilometer in de accu heb, daar red ik het makkelijk mee. Ook de prijs per kilometer is veel gunstiger. Het kost meer om een elektrische bus aan te schaffen, maar het verbruik is fors minder.”

Denken aan het milieu

De Kooter staat open voor vernieuwingen en probeert rekening te houden met de maatschappij en het milieu. Zo gebruikt hij geen kwasten waar dieren voor hebben geleden en probeert hij nu zijn stofuitstoot met schuren zoveel mogelijk te beperken. “Zo denk ik bij alles na hoe het beter kan, voor mijzelf en voor anderen. Je hebt alles op aarde eigenlijk te leen. Daar moeten we voorzichtig mee zijn en het behouden voor volgende generaties.”

Bron: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland  (augustus 2021)

Belangrijke pagina's
Doe-het-zelf klimaatneutraal
Ondersteuning bij vervoersonderzoek
  • Zelf aan de slag
  • Ondersteuning door Stimular

Hulp nodig? Ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden. Wacht dus niet en stel ze direct.

Neem contact op

Contact

Stuur ons je vraag!

of Bel 010 - 238 28 28

Navigatie

  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons
  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons

DIRECT NAAR

  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen
  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen

Contact

  • mail@stimular.nl
  • 010 - 238 28 28
  • Botersloot 177, 3011 HE Rotterdam

Volg ons

Linkedin

Stimular nieuwsbrieven

Abonneer nu

Abonneer je nu!

* verplicht veld
  • Over Stimular-projecten en -producten (zoals de Milieubarometer ) om samen verduurzaming te versnellen
  • Prikkelende praktijkvoorbeelden, handige hulpmiddelen, milieubewuste maatregelen en praktische wegwijzers om zelf verduurzaming te versnellen.
  • Nieuws & tips over het behalen en behouden van het CO2-bewust certificaat en het gebruik van de Milieubarometer daarbij.
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English

© 2020 Stichting Stimular