Ga naar de inhoud
  • 010 - 238 28 28
  • mail@stimular.nl

Volg ons:

Linkedin
Milieubarometer
stimular-logo
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons

Zoeken

Wat kunnen wij voor je vinden?

CONTACT
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
Stimular
Doe-het-zelf
Mobiliteitsbeleid

Mobiliteitsbeleid


Beschrijving: Duurzame mobiliteit voor bedrijven en organisaties

Ontwikkel een duurzaam mobiliteitsbeleid met heldere doelen en een actieplan om de impact van het vervoer van jouw organisatie op klimaat en de leefomgeving te beperken. Splits dit in ieder geval uit in de categorieën woon-werkverkeer en zakelijk verkeer. Voeg daar goederenvervoer, bezoekersverkeer, personenvervoer en of mobiele werktuigen aan toe indien dit van toepassing is op jouw organisatie. Zorg vervolgens dat de maatregelen uit het beleid planmatig worden uitgevoerd, en monitor of de gestelde doelen behaald worden.

Voordelen mobiliteitsbeleid

De samenleving kan niet zonder het vervoer van personen en goederen maar tegelijkertijd heeft vervoer nadelige effecten op de gezondheid en de kwaliteit van de leefomgeving. Het opstellen van een duurzaam mobiliteitsbeleid kan een organisatie en de maatschappij uiteenlopende voordelen opleveren: 

  • Energie besparen (brandstof)
  • Verbeteren luchtkwaliteit (o.a. fijnstof)
  • Aanpakken van het klimaatprobleem (door reductie van CO2)
  • Verminderen van verkeerslawaai
  • Verbeteren bereikbaarheid
  • Kosten besparen door vermindering vervoersbewegingen
  • Verbeteren van gezondheid van medewerkers

Wat is een duurzaam mobiliteitsbeleid?

Stel een duurzaam mobiliteitsbeleid op als vervoer een relevant aandeel heeft in de totale milieu-impact en/of CO2-footprint van je organisatie. Dit mobiliteitsbeleid kan ook onderdeel zijn van een organisatie breed duurzaamheidsbeleid. Een volledig duurzaam mobiliteitsbeleid bevat onderstaande onderdelen en dient geïntegreerd te worden in de bedrijfsvoering.

maatregelen mobiliteitsbeleid

De nulmeting behandelt de vervoersbewegingen, voertuigtypen en vervoerswijzes en bijbehorende emissies. Na het vaststellen van de ambities stel je doelen die ten minste aansluiten op de klimaatdoelen en kies je passende vervoersmaatregelen. De maatregelen worden vervolgens uitgevoerd volgens een actieplan dat is opgesteld om de doelen tijdig te halen. In de maatregelen-database op stimular.nl staan meer dan 80 tips over vervoer gecategoriseerd naar thema en proces. Je kunt in de database filteren op maatregelen voor :

  • bezoekersverkeer
  • zakelijk verkeer
  • woon-werkverkeer
  • goederenvervoer
  • personenvervoer (vervoer van cliënten)
  • mobiele werktuigen

Wetgeving over mobiliteit

Voorheen moesten bedrijven op grond van onder andere de Wet milieubeheer (Wm) en/of het Activiteitenbesluit milieubeheer op grond van de zorgplicht de nadelige gevolgen van vervoer zoveel mogelijk voorkomen. Deze zorgplicht werd geconcretiseerd aan de hand van een vervoersmanagementplan.

Inmiddels is deze wetgeving (deels) vervangen door nieuwe wettelijke regels voor vervoersregistratie (zoals beschreven in de maatregel Voldoe aan (erkende) maatregelen uit Omgevingswet). Bedrijven die aan de voorwaarde voldoen dienen nu volgens deze nieuwe wetgeving over hun vervoer te monitoren en registreren en (eventueel) ook een besparingsplan op te stellen. Een duurzaam mobiliteitsbeleid is een goede vervanging van het vervoersmanagementplan en een goede basis om te voldoen aan de huidige wetgeving.

We zijn begonnen met het elektrificeren van het vervoer

Hoftijzer Vastgoedonderhoud, Toon Janse & Wouter Bosch

"Voor de deur staan vier laadpunten voor de elektrische auto's en vier voor elektrische fietsen. Ons wagenpark is al deels elektrisch, kleine leveringen in de buurt gebeuren met de elektrische bakfiets en medewerkers die voor een afspraak in de stad moeten zijn, kunnen daarvoo...

Lees meer

Autogebruik met 10% afgenomen

Maasstad Ziekenhuis, Tijs van de Wielen (manager HR, strategie en verantwoording)

Hoe krijg je mensen uit de auto? Met deze vraag werd ik geconfronteerd toen het Maasstad Ziekenhuis vanaf twee lokaties met redelijke parkeergelegenheid verhuisde. Dé kans om fiets en OV te stimuleren."

Lees meer

Reduceren carbon footprint met duurzaam vervoersbeleid

Pensioenverzekeraar MN

MN in Den Haag heeft gekozen voor een duurzaam vervoersbeleid gericht op OV en fiets. MN heeft gekozen voor een strikt parkeerbeleid en diverse stimulerende maatregelen.

Lees meer

Toepasbaarheid

Voor alle vestigingen van organisaties, klein of groot, waarbij vervoer een relevant aandeel heeft in de totale milieu-impact en die kosten en milieu willen sparen met een duurzaam vervoersbeleid.

Vervoersrelevantie

In de voormalige Handreiking Vervoersmanagement van het Informatiepunt Leefomgeving (Infomil) staan voor een aantal vervoerscategorieën drempelwaarden waarboven het nemen van maatregelen voor de betreffende vervoerscategorie relevant is. De drempels voor vervoersrelevantie kunnen nu nog gebruikt worden voor het opstellen van een duurzaam mobiliteitsbeleid en zijn in onderstaande tabel samengevat. In de praktijk wordt vervoer vaak centraal (op concernniveau) aangestuurd, dus pas de drempelwaarden ook op dat niveau toe. De rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit sluit aan bij de drempelwaarden voor personenvervoer van werknemers.

vervoersrelevantie bron Handreiking vervoer

(*) van “eigen” vervoer is ook sprake als de vervoermiddelen geleased zijn.
Bron afbeelding: Handreiking Vervoersmanagement

Milieu aspecten

De milieueffecten van deze maatregel zelf zijn beperkt. Zodra het beleid tot uitvoering komt, hebben de afzonderlijke maatregelen uit het mobiliteitsbeleid effect op onder andere de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof.

Financiële aspecten

De kosten van het maken van een duurzaam mobiliteitsbeleid zijn afhankelijk van de aanpak en de omvang van het plan. Een bedrijf kan een mobiliteitsbeleid zelf opstellen, uitvoeren en beheren. Om hierin expertise te ontwikkelen zijn cursussen beschikbaar. Maar er zijn ook gespecialiseerde bureaus die kunnen helpen bij het opstellen van een duurzaam vervoersbeleid en bij het uitvoeren van de maatregelen die daarin omschreven worden. In bijlage 7 van de handreiking gegevensverzameling werkgebonden personenmobiliteit van RVO is een overzicht te vinden van partijen die kosteloos kunnen helpen bij het verduurzamen van de mobiliteit van jouw organisatie.

Aanvullende informatie

Mobiliteitsmanager/vervoersmanager

Het kan zinvol zijn om een mobiliteitsmanager of mobiliteitscoördinator aan te wijzen. Deze persoon heeft een aanjaagfunctie, is aanspreekpunt voor het thema mobiliteit en heeft taken op het gebied van informatieverstrekking en coördinatie.

De functie van mobiliteitsmanager/vervoersmanager is vaak te combineren binnen de afdeling facility management of personeelszaken. De mobiliteitsmanager kan zichzelf terugverdienen als het werk succesvol is (bijvoorbeeld minder zakenauto’s nodig, een daling van transportkilometers, of minder parkeerplaatsen).

Bron: Stichting Stimular, InfoMil

Milieuthema's

  • Woon-werkverkeer ,
  • Bezoekersverkeer ,
  • Zakelijk verkeer ,
  • Goederenvervoer ,
  • Personenvervoer ,

Processen

  • management: algemeen ,

Branches

Bekijk branches waarin de maatregel toepasbaar is
Bekijk alle maatregelen
Branches
Deze maatregel is vaak toepasbaar in de volgende branches
  • Autobranche - autoschadeherstel ,
  • Autobranche - garage en handel ,
  • Autobranche - wasinrichting ,
  • Bouw - bouw/infra ,
  • Bouw - gemeentewerven ,
  • Bouw - installatiebedrijven ,
  • Bouw - schilders en onderhoud ,
  • Bouwmaterialen - beton ,
  • Brandweer ,
  • Cultuur - evenementen ,
  • Cultuur - musea ,
  • Cultuur - podia ,
  • Cultuur - overig ,
  • Datacenters ,
  • Detailhandel - supermarkten ,
  • Detailhandel - tankstations ,
  • Detailhandel - overig ,
  • Grafische industrie ,
  • Handel en distributie ,
  • Industrie - hout en meubel ,
  • Industrie - metalektro ,
  • Industrie - papier en karton(waren) ,
  • Industrie - rubber en kunststof ,
  • Industrie - verf en drukinkt ,
  • Kantoren ,
  • Landbouw - land- en tuinbouw ,
  • Landbouw - veeteelt ,
  • Natwasserijen ,
  • Onderwijs ,
  • Recreatie - congreslocaties ,
  • Recreatie - hotels ,
  • Recreatie - restaurants en cafés ,
  • Recreatie - overig ,
  • Sport - zwembaden ,
  • Sport - overig ,
  • Voedingsindustrie - brood en banket ,
  • Voedingsindustrie - vlees ,
  • Voedingsindustrie - zoetwaren ,
  • Voedingsindustrie - overig ,
  • Zorg - dierenartsen ,
  • Zorg - eerstelijns ,
  • Zorg - kinderdagverblijven ,
  • Zorg - ziekenhuizen ,
  • Zorg - zorginstellingen ,
  • Zorg - overig ,
  • Overige branches ,
Toon branches waarin deze maatregel verplicht is
Suggesties voor verbetering?

Aanvullingen en verbetersuggesties voor maatregelen zijn welkom.

Verstuur suggestie

Suggesties voor verbetering?

Stichting Stimular vertaalt de groeiende vraag om duurzaamheid naar praktische instrumenten en werkwijzen voor bedrijven, brancheverenigingen, overheden en zorgaanbieders. Wij willen de verduurzaming van bedrijven en organisaties versnellen door kennis en ervaring te delen, onder andere in deze maatregelen.

Stuur ons jouw suggestie of aanvulling op deze maatregel:

Navigatie

  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons
  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons

DIRECT NAAR

  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen
  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen

Contact

  • mail@stimular.nl
  • 010 - 238 28 28
  • Botersloot 177, 3011 HE Rotterdam

Volg ons

Linkedin

Stimular nieuwsbrieven

Abonneer nu

Abonneer je nu!

* verplicht veld
  • Over Stimular-projecten en -producten (zoals de Milieubarometer ) om samen verduurzaming te versnellen
  • Prikkelende praktijkvoorbeelden, handige hulpmiddelen, milieubewuste maatregelen en praktische wegwijzers om zelf verduurzaming te versnellen.
  • Nieuws & tips over het behalen en behouden van het CO2-bewust certificaat en het gebruik van de Milieubarometer daarbij.
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English

© 2020 Stichting Stimular