Skip to content
  • 010 - 238 28 28
  • mail@stimular.nl

Volg ons:

Linkedin
Milieubarometer
stimular-logo
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursusaanbod
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzame bedrijfshuisvesting
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Lokale biodiversiteit
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursusaanbod
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzame bedrijfshuisvesting
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Lokale biodiversiteit
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons

Zoeken

Wat kunnen wij voor je vinden?

CONTACT
Stimular
Doe-het-zelf
Stimuleer duurzaam bezoekersverkeer

Stimuleer duurzaam bezoekersverkeer


Beschrijving

Stimuleer bezoekers van een publiekstrekker om op een duurzame manier te reizen. Voordelen hiervan kunnen zijn: betere bereikbaarheid, minder parkeerproblemen, meer bezoekers, kostenbesparing op parkeerplekken, minder verkeersoverlast en luchtvervuiling voor de omgeving.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen publiekstrekkers met een vaste locatie (denk aan een winkelcomplex, ziekenhuis, stadion of pretpark) en tijdelijke evenementen. Wanneer een publiekstrekker gemiddeld meer dan 500 bezoekers per dag (182.500 per jaar) ontvangt dient de organisatie op grond van de zorgplicht de nadelige milieugevolgen van dit vervoer zo veel mogelijk te voorkomen. Hiervoor is een plan met onder andere de emissies, doelen en te nemen maatregelen vereist. Lees de tip vervoersmanagementplan voor meer informatie over de vereisten.

Om de negatieve gevolgen van bezoekersverkeer te verminderen kan er in verschillende maatregelgebieden naar oplossingen worden gekeken.

Meer met de fiets en lopen

  • Bied fietsers en lopers korting.
  • Informeer vooraf over de bereikbaarheid per fiets.
  • Zorg voor goede fiets faciliteiten zoals bewaakte stalling en opladen e-bikes dicht bij de entree.
  • Reserveer OV-fietsen op het NS station of start een eigen deelfietsen plan.

Meer met trein, bus, tram en metro

  • Informeer en enthousiasmeer bezoekers vooraf over de mogelijkheden van het openbaar vervoer, zie tip Informeer bezoekers over openbaar vervoer.
  • Zorg voor afstemming tussen OV en piekmomenten bezoekers. En communiceer hierover.
  • Bied OV-reizigers voordeel. Deel bijvoorbeeld aan armbandjes voor kortere wachtrijen of andere voordelen. Of zorg dat reizigers met OV dichterbij de entree kunnen komen.
  • Bied combitickets met de NS aan waardoor de trein voordeliger wordt voor de bezoeker. Bijkomend voordeel is extra communicatie via de NS.
  • Bied een eigen (gratis) pendeldienst, huifkar of treintje aan vanaf een P&R, transferium of OV-knooppunt, zie tip Pendeldienst naar OV-knooppunt, P&R of transferium.

Schonere auto’s

  • Bied elektrische auto betere parkeermogelijkheden.
  • De lokale overheid kan hierin ook maatregelen nemen (denk aan een milieuzone).

Vollere auto’s

  • Bied volle auto’s voordelen t.a.v. parkeren of toegang in de vorm van korting of tijd.
  • Promoot carpoolen via apps zoals blablacar van de ANWB of “slinger”:www.slinger.to. Zie ook tip Carpoolen.

Minder autokilometers door aandacht parkeren en organisatie

  • Wissel parkeercapaciteit uit met omliggende complexen zoals een kantoor of school zodat er minder rondgereden wordt op zoek naar een parkeerplek.
  • Zet bewegwijzering, verkeersregelaars en parkeerwachters in om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste parkeerplek te leiden.
  • Bij eigen parkeerterrein: ontwikkel een parkeerbeleid over wie waar mag parkeren. Zie ook tip Parkeerbeleid. En maak parkeren eventueel duurder.
  • Bij openbare parkeerplekken: bespreek bijvoorbeeld het instellen van blauwe zones en tarieven met de gemeente.
  • pionier met een online tool om bezoekers te adviseren over aankomsttijden, routes en parkeerplaatsen op basis van de actuele situatie. Dit wordt ook wel smart mobility genoemd: innovatieve ICT-oplossingen om vervoer te stroomlijnen.

Toepasbaarheid

Een grondige analyse van de huidige situatie is vereist alvorens de juiste maatregelen kunnen worden geselecteerd. Zowel kenmerken van de publiekstrekker zoals type bezoekers, type activiteiten, als kenmerken van de locatie een infrastructuur, zoals parkeerplaatsen en OV mogelijkheden, spelen daarbij een rol. En ook de lokale overheid is een belangrijke speller in dit vraagstuk. Lees ook de tip Onderzoek bezoekersverkeer.

Milieu aspecten

Afname van het autoverkeer door bezoekers heeft een grote impact op de milieubelasting van een publiekstrekker. Effecten zijn echter vooraf moeilijk in te schatten omdat de bezoeker uiteindelijk zelf de beslissing neemt over zijn vervoerswijze.

Financiële aspecten

De meeste maatregelen kosten in ieder geval tijd om te regelen. De investeringen in de maatregelen lopen zeer uiteen.

Aanvullende informatie

Bron: Stichting Stimular, NS combitickets

Milieuthema's
  • Bezoekersverkeer ,
Processen
  • vervoer: minder kilometers ,
Branches
Bekijk branches waarin de maatregel toepasbaar is
Bekijk alle maatregelen

Branches

Deze maatregel is vaak toepasbaar in de volgende branches
  • Cultuur - evenementen ,
  • Cultuur - musea ,
  • Cultuur - podia ,
  • Cultuur - overig ,
  • Detailhandel - supermarkten ,
  • Detailhandel - overig ,
  • Kantoren ,
  • Onderwijs ,
  • Recreatie - congreslocaties ,
  • Recreatie - hotels ,
  • Recreatie - restaurants en cafés ,
  • Recreatie - overig ,
  • Sport - zwembaden ,
  • Sport - overig ,
  • Zorg - ziekenhuizen ,
  • Zorg - zorginstellingen ,
Toon branches waarin deze maatregel verplicht is

deze maatregel is verplicht IN ONDER­­­STAANDE BRANCHES

Lees meer over de wettelijke verplichtingen in de Stimular-Maatregel Voldoe aan (erkende) maatregelen uit Activiteitenbesluit.

Voor de energiemaatregelen zoek je met de Infomil-branche en de Code de randvoorwaarden op op de website van Infomil.

Scroll van links naar recht om alle data in de tabel te zien.

Er zijn momenteel geen branches waarin deze maatregel verplicht is.

Suggesties voor verbetering?

Aanvullingen en verbetersuggesties voor maatregelen zijn welkom.

Verstuur suggestie

Suggesties voor verbetering?

Stichting Stimular vertaalt de groeiende vraag om duurzaamheid naar praktische instrumenten en werkwijzen voor bedrijven, brancheverenigingen, overheden en zorgaanbieders. Wij willen de verduurzaming van bedrijven en organisaties versnellen door kennis en ervaring te delen, onder andere in deze maatregelen.

Stuur ons jouw suggestie of aanvulling op deze maatregel:

Navigatie

  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons
  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons

DIRECT NAAR

  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursusaanbod
  • Stimular-Maatregelen
  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursusaanbod
  • Stimular-Maatregelen

Contact

  • mail@stimular.nl
  • 010 - 238 28 28
  • Botersloot 177, 3011 HE Rotterdam

Volg ons

Linkedin

Stimular nieuwsbrieven

Abonneer nu

Abonneer je nu!

 

* alleen e-mailadres is verplicht





  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English

© 2020 Stichting Stimular