Beschrijving
Roetdeeltjes uit mobiele werktuigen vervuilen de lucht en zijn schadelijk voor de gezondheid. Een roetfilter is een filter dat op een mobiel werktuig met een dieselmotor aangebracht kan worden.
Werknemers die dag in dag uit in dieseldampen moeten werken lopen gezondheidsrisico’s. De arbeidsinspectie verplicht werkgevers daarom om blootstelling aan dieselroet te voorkomen, of zoveel mogelijk te beperken. Dit houdt in dat dieselmotoren vervangen moeten worden door motoren op bijvoorbeeld LPG, aardgas of elektriciteit. Of als dat niet mogelijk is een reductie van minstens 70% door een roetfilter, vergelijkbaar met Euro IV en Euro V motoren bij vrachtwagens. Dit geldt zowel in gesloten ruimten als in de open lucht wanneer de concentratie hoger is dan de achtergrondconcentratie.
Om het roetfilter ook na plaatsing steeds goed te laten werken, is het nodig het te onderhouden en te laten keuren.
- Hoe vaak onderhoud nodig is, hangt af van het gekozen filtersysteem. De meeste systemen moeten minimaal een keer per jaar onderhoud hebben. Ieder filter heeft zijn eigen schoonmaakprocedures. Volg hierbij altijd de instructies van de fabrikant.
- De periodieke keuring is bedoeld om vast te stellen of het roetfilter adequaat functioneert. Het is een visuele / auditieve keuring plus datalogging (het uitlezen van gegevens uit het motormanagementsysteem).
Toepasbaarheid
Bij nieuwe mobiele werktuigen kan er direct een roetfilter worden ingebouwd. Bij oudere machines kan deze achteraf worden ingebouwd (retrofit). Roetfilters kunnen voor vrijwel iedere motor worden geleverd.
Milieuaspecten
Gesloten roetfilters verminderen de fijn stof uitstoot tot 90 tot 95%.
Financiële aspecten
De kosten van een roetfilter liggen tussen € 4.500 en € 22.000. De prijs is afhankelijk van de motor.
Bij het monteren van een roetfilter is het streven dat het motorvermogen niet wordt verminderd, maar het kan voorkomen dat de motor 2 tot 4% meer brandstof verbruikt.
Aanvullende informatie
- De overheid stimuleert via het duurzaam inkopen beleid het gebruik van schone mobiele werktuigen. Daarbij houdt zij er rekening mee, dat bedrijven niet op korte termijn alleen schone mobiele werktuigen zullen hebben. Hou er echter wel rekening mee, dat je oude(re) mobiele werktuigen t.z.t. misschien niet meer kan inzetten bij werkzaamheden voor de overheid.
- Kijk voor meer duurzame eisen in de MVI-criteriatool (productgroep Mobiele werktuigen uitbesteding) van de Rijksoverheid. MVI staat voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen.”
Bron:
- Stichting Natuur en Milieu, Schone lucht voor de bouw!
- BMWT