Ga naar de inhoud
  • 010 - 238 28 28
  • mail@stimular.nl

Volg ons:

Linkedin
Milieubarometer
stimular-logo
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons

Zoeken

Wat kunnen wij voor je vinden?

CONTACT
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
Stimular
Doe-het-zelf
Grotere of lichtere vrachtauto’s

Grotere of lichtere vrachtauto’s


Beschrijving 

Indien het volume of het gewicht de beperkende factor is in de ritplanning, dan kan door het inzetten van grotere of lichtere voertuigen meer lading worden meegenomen. Met grotere of lichtere vrachtauto’s zijn er minder ritten nodig om de lading op de plaats van bestemming te krijgen.

Toepasbaarheid

  • In Nederland mogen op geselecteerde wegen langere en zwaardere voertuigen (LZV`s) worden ingezet. LZV’s worden wegens de milieuvoordelen ook wel Ecocombi’s genoemd. Een knelpunt voor internationaal transport is dat ieder EU-land voor zich mag bepalen of het LZV’s toestaat. Voor grotere wagens kunnen specifieke eisen worden gesteld aan de benodigde rij-certificaten van de individuele chauffeurs.
  • Een andere optie om de laadruimte te vergroten is het gebruik van opleggers met een dubbele laadvloer.
  • Door de verschillen in maximum laadgewicht tussen de diverse landen, vormt het maximale laadgewicht vooral in het buitenland vaak een beperkende factor. Bedrijven die hun ladingpakket meer naar het buitenland zien verschuiven kunnen daardoor genoodzaakt worden hun auto’s volgens Nederlandse normen niet maximaal te beladen, lichtere wagens inzetten kan een oplossing zijn. Ook de strengere wetgeving en handhaving rond de asdruk kan een reden zijn om lichtere wagens in te zetten.

Milieu aspecten

De kilometerreductie is afhankelijk van de vergroting van de capaciteit voor volume of gewicht en kan oplopen tot meer dan 10%. Kilometerreductie betekent minder brandstof en minder congestie op wegen.

De brandstofreductie is bij grotere wagens niet evenredig met de afname van het aantal kilometers, omdat grotere wagens meer brandstof gebruiken. Bij lichtere wagens is de brandstofreductie groter dan de kilometerreductie. 

Financiële aspecten

Voor investeringen in het wagenpark is het van belang dat de betreffende goederenstromen stabiel van omvang blijft. Het vervangen van het materieel door grotere of lichtere wagens kan aanzienlijke investeringen met zich meebrengen. Hiervoor moeten allereerst opbrengsten en kosten in kaart worden gebracht om de terugverdientijd van deze investering te kunnen inschatten. Kostenbesparing kan oplopen tot 20% en is o.a. terug te vinden in:

  • betere beladingsgraad materieel
  • vermindering van het aantal keren laden en lossen
  • vermindering van het aantal af- en aanrijkilometers

Een lichtgewicht composieten kipperbak staat op de Energielijst (2025, code 241201) en komt, onder voorwaarden, in aanmerking voor Energie Investerings Aftrek (EIA). Zo ook een LZV, en een meesturende en intrekbare achteras voor trekkende voertuigen (2025, codes 241213 en 240617). En technische voorzieningen voor energiebesparing in of aan transportmiddelen (2025, codes 340000 en 440000). Dit betekent dat je een extra bedrag ter grootte van 40% (2024) van het investeringsbedrag ten laste mag brengen van de winst. Zie voor meer informatie www.rvo.nl/eia.

Bron: Digiscan Logistiek

Milieuthema's

  • Goederenvervoer ,

Processen

  • vervoer: wagenpark vernieuwen ,

Branches

Bekijk branches waarin de maatregel toepasbaar is
Bekijk alle maatregelen
Deze maatregel is gerelateerd aan Erkende Maatregel(en) voor energiebesparing:
Branches
Deze maatregel is vaak toepasbaar in de volgende branches
  • Bouw - bouw/infra ,
  • Bouw - gemeentewerven ,
  • Bouw - installatiebedrijven ,
  • Bouw - schilders en onderhoud ,
  • Bouwmaterialen - beton ,
  • Detailhandel - supermarkten ,
  • Detailhandel - overig ,
  • Grafische industrie ,
  • Handel en distributie ,
  • Industrie - hout en meubel ,
  • Industrie - metalektro ,
  • Industrie - papier en karton(waren) ,
  • Industrie - rubber en kunststof ,
  • Industrie - verf en drukinkt ,
  • Landbouw - land- en tuinbouw ,
  • Natwasserijen ,
  • Voedingsindustrie - brood en banket ,
  • Voedingsindustrie - vlees ,
  • Voedingsindustrie - zoetwaren ,
  • Voedingsindustrie - overig ,
  • Overige branches ,
Toon branches waarin deze maatregel verplicht is
Suggesties voor verbetering?

Aanvullingen en verbetersuggesties voor maatregelen zijn welkom.

Verstuur suggestie

Suggesties voor verbetering?

Stichting Stimular vertaalt de groeiende vraag om duurzaamheid naar praktische instrumenten en werkwijzen voor bedrijven, brancheverenigingen, overheden en zorgaanbieders. Wij willen de verduurzaming van bedrijven en organisaties versnellen door kennis en ervaring te delen, onder andere in deze maatregelen.

Stuur ons jouw suggestie of aanvulling op deze maatregel:

Navigatie

  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons
  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons

DIRECT NAAR

  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen
  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen

Contact

  • mail@stimular.nl
  • 010 - 238 28 28
  • Botersloot 177, 3011 HE Rotterdam

Volg ons

Linkedin

Stimular nieuwsbrieven

Abonneer nu

Abonneer je nu!

* verplicht veld
  • Over Stimular-projecten en -producten (zoals de Milieubarometer ) om samen verduurzaming te versnellen
  • Prikkelende praktijkvoorbeelden, handige hulpmiddelen, milieubewuste maatregelen en praktische wegwijzers om zelf verduurzaming te versnellen.
  • Nieuws & tips over het behalen en behouden van het CO2-bewust certificaat en het gebruik van de Milieubarometer daarbij.
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English

© 2020 Stichting Stimular