Beschrijving
Omdat de brandstofkwaliteit en de kwaliteit van onderhouds- en smeermiddelen in Nederland van een hoog niveau zijn, is het mogelijk om de aansturing van een brandstofmotor (via de Electronic Control Unit) anders te programmeren. Als het herprogrammeren van een motor gebeurt met als doel een lager brandstof verbruik en minder CO2-uitstoot, heet dit ecotuning. Dit in tegenstelling tot powertuning, waarbij herprogrammering juist wordt gebruikt om het vermogen te verhogen.
Ecotuning van een vervoermiddel is maatwerk. Per vervoermiddel moet de software opnieuw worden geprogrammeerd om de afstelling te optimaliseren voor een zuinig brandstofverbruik met behoud of zelfs verbetering van de motoreigenschappen.
Ecotuning ondersteunt het nieuwe rijden/draaien doordat eerder geschakeld kan worden naar een hogere versnelling.
Toepasbaarheid
Voor ieder bedrijf met vervoermiddelen (zowel auto’s als mobiele werktuigen). Ecotuning is mogelijk bij zowel benzine- als dieselmotoren.
Milieu aspecten
Het toepassen van ecotuning levert een lager brandstofverbruik en vermindert de CO2-uitstoot per gereden kilometer. Afhankelijk van de rijstijl en de fabrieksinstellingen van een vervoermiddel, is een besparing van 10 tot 15% op het brandstofverbruik mogelijk.
Financiële aspecten
De investering bedraagt tussen circa € 350 en € 550, afhankelijk van het type auto en brandstof. Bij een besparing door ecotuning van 10% op de brandstof en een kilometrage vanaf 25.000 km per jaar, is de investering in de meeste gevallen binnen een jaar terugverdiend.
Aanvullende informatie
Ecotuning kan een goede aanvulling of opvolging zijn van het monitoren van het brandstofverbruik.
Bron: Stichting Stimular, Chipperformance , Aspen ECO , Tuning , Chiptuning