Beschrijving: hoogfrequente HR-lader voor tractiebatterijen
gebruik een hoogfrequente HR-lader (HF = hoogfrequent, HR = hoogrendement).
- Een HF-oplader is zo’n 10% efficiënter (85 tot 94%) dan een conventionele 50 Hz acculader (70 tot 85%).
- Een HF-lader is beter in staat om half ontladen accu’s bij te laden zonder de levensduur van de accu aan te tasten.
- Een HF-lader is door zijn hoge frequentie stiller, veroorzaakt geen brom.
- HF-laders zijn vier tot vijfmaal kleiner dan een 50Hz lader en veel lichter.
- Door de slimme sturing kunnen HF-laders gemiddeld iets sneller laden: tussen de 7 en 8 uur voor een accu.
- HF-laders veroorzaken i.t.t. conventionele laders geen hoge inschakelpiek, Dit scheelt op de piekbelasting en dus eventueel op je elektriciteitsrekening.
- Een HF-lader is duurder, maar gaat naar schatting tien jaar mee tegen twintig jaar voor een conventionele. Ook door de energiebesparing verdient een HF-lader zichzelf ruimschoots terug.
Kies een accu met de juiste capaciteit
Wie zuiniger met zijn heftruck omgaat, kan met een kleinere batterij uit de voeten. Belangrijk is dat de batterij goed afgestemd is op de (dag-)taak en dat die voor 75 tot 80% ontladen is, voordat die weer aan de lader gaat. Te vroeg laden is minder gunstig voor de levensduur van de batterij. Een grote batterij is bovendien duurder dan een kleinere.
Kies voor een batterij met een energielabel
Het rendement van laders van tractiebatterijen verschilt sterk. Ook wat netvervuiling betreft, zijn de verschillen groot. Om het aanbod van laders transparant te maken, heeft de BMWT een efficiencylabel voor batterijladers ontwikkeld, samen met DNV GL. DNV GL test de laders. Het resultaat van de test vormt de score voor het efficiencylabel. De score loopt van I (zeer efficiënt) tot VI (zeer inefficiënt). Zie voor meer informatie en het aanbod van lader de website van BMWT
Als je geen HF-laders hebt: schakel gefaseerd in
Wie een flinke heftruckvloot heeft, of een aantal grote batterijen moet laden met conventionele laders, kan het beste gefaseerd de laders inschakelen. Afhankelijk van de rest van het energieverbruik betalen zakelijke afnemers vaak een tarief voor het afgenomen piekvermogen. Via tijdschakeling is het makkelijk om de laders na een bepaalde wachttijd pas te activeren en zodoende de piek te beperken. Zo bespaar je direct op vaste kosten. Zie ook maatregel Start machines na elkaar op om piekbelasting te voorkomen.
Laad de accu’s in de dalperiode voor elektriciteit
Elektriciteit in de dalperiode (‘s nachts en in het weekend) is goedkoper dan stroom in de piekperiode. En het afvlakken van de piekvraag overdag naar elektriciteit is ook goed voor het milieu. Tenzij je overdag stroom over hebt die je zelf opwekt, in dat geval kan je die stroom beter direct gebruiken, bijv. voor het opladen van accu’s.
Zorg goed voor de accu’s
Vul ze op tijd bij, houd ze schoon (dit voorkomt ook corrosie van staal in de buurt van de accu).
Voorkom diepontlading
Zorg dat accu’s niet te diep worden ontladen (maximaal 75 tot 80% ontladen). Als ze verder worden ontladen verliezen ze capaciteit.
Toepasbaarheid
Altijd toepasbaar. Veelal rendabel toepasbaar op een zelfstandig moment.
Milieuaspecten
Milieuvoordeel door batterijen die langer meegaan. Elektriciteitsbesparing door efficiëntere laders. En afvlakken van de elektriciteitspieken op het net.
Een hoogfrequente HR-lader bespaart naar schatting 2.300 kWh per jaar (bron: EML 2023).
Financiële aspecten: wat kost een hoogfrequente HR-lader
- Een passende batterij die goed wordt geladen gaat langer mee en is goedkoper.
- Goedkopere stroom en batterijen die zo’n 50% langer meegaan.
- Lagere kosten voor energie aansluiting (het zogenaamde afgenomen vermogen).
Een hoogfrequente HR-lader kost op een zelfstandig moment naar schatting € 3.000 (materiaal) + € 350 (arbeid). Op een natuurlijk moment € 8500 (materiaal) + € 350 (arbeid). Deze maatregel verdient zich op een zelfstandig moment binnen vijf jaar terug bij meer dan 400 laadcycli per jaar. Bron: EML 2023. Hierbij is gerekend met € 0,21 per kWh en € 1,16 per m3 aardgas (excl. BTW).
Subsidies voor hoogrendementslader voor tractiebatterijen
Een hoogfrequent hoogrendementslader voor tractiebatterijen (BMWT efficiency label 1 voldoet) staat op de Energielijst (2024, code 221221) en komt, onder voorwaarden, in aanmerking voor Energie Investerings Aftrek (EIA). Dit betekent dat je een extra bedrag ter grootte van 40% (2024) van het investeringsbedrag ten laste mag brengen van de winst. Zie voor meer informatie www.rvo.nl/eia.
Aanvullende informatie
Erkende maatregel voor energiebesparing
De Omgevingswet schrijft voor dat locaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen verplicht zijn rendabele energiebesparende maatregelen (met een terugverdientijd van 5 jaar of minder) uit te voeren. Deze maatregel is (onder voorwaarden) rendabel ofwel erkend. Lees meer in de maatregel Voldoe aan (erkende) maatregelen uit Omgevingswet. Op de website van RVO downloadt je de volledige Erkende maatregelenlijst met de technische en economische randvoorwaarden.
Energiezuinige technieken moeten goed beheerd worden om te besparen wat mogelijk is. Zo moeten installaties goed ingeregeld, beheerd en onderhouden worden. Dit heet doelmatig beheer en onderhoud (DBO). Daarom heeft de overheid in iedere erkende energiemaatregel aangegeven welke DBO-actie nodig is om de maatregel optimaal te laten functioneren. Beoordeel jaarlijks of de techniek nog goed functioneert. Lees meer in maatregel Jaarlijks doelmatig beheer en onderhoud van (erkende) energiemaatregelen.
Bron: Stichting Stimular, Traktiebatterijen Nederland, Jungheinrich, BMWT, Erkende Maatregelenljst 2023 en Informatiebank