Beschrijving
Reclameverlichting hoeft alleen te branden als potentiële klanten de reclame ‘in het donker’ kunnen bekijken. Vaak brandt reclameverlichting de hele nacht, terwijl dit niet altijd nuttig is en zo onnodig elektriciteit wordt verbruikt.
Schakel reclameverlichting met de volgende regelingen:
- Schemerschakelaar
Overdag (bij voldoende daglicht) is de reclameverlichting vaak niet zichtbaar en dus overbodig. Een schemerschakelaar schakelt de verlichting ‘s avonds automatisch in. - Tijdschakelklok
’s Nachts tussen 2:00 uur en 5:00 uur zijn weinig personen (potentiële klanten) op straat aanwezig, die deze reclame zullen zien. Een tijdschakelaar schakelt de verlichting dan uit.
Degene die de reclameverlichting installeert, inregelt (of verhuurt) is vaak niet degene die de elektriciteitsrekening hoeft te betalen. Hierdoor wordt tijdens het moment van installeren of inregelen geen rekening gehouden met onnodig elektriciteitsverbruik.
Reclame op locatie zonder klanten 's nachts uit
Van Tilburg-Bastianen Groep, Roel Wouters
"Om auto’s te verkopen, zetten we onze auto’s en trucks letterlijk in de spotlights. Maar waarom reclameverlichting aan op een locatie waar ’s nachts toch geen klanten komen?"
Toepasbaarheid
Deze maatregel is toepasbaar op alle reclameverlichting (zowel lichtbakken als aangelichte reclameborden).
Milieuaspecten
Energiebesparing doordat de reclameverlichting minder aan staat. De besparing kan worden bepaald door het vermogen van de lampen (en eventuele andere elektrische gebruikers die op de schakeling worden aangesloten) te vermenigvuldigen met het aantal uren dat de verlichting uit staat.
Financiële aspecten
De maatregel verdient zich vaak binnen 5 jaar terug. Vraag een offerte aan bij uw huisinstallateur.
Afhankelijk van de bereikbaarheid van de reclameverlichting en de eventuele koppeling met andere elektriciteitsverbruikers bedraagt de investering tussen de € 100 en € 300. In bijvoorbeeld een tankstation (met verlichting bij naam en logo, verlichte zuilen en/of aangelichte borden) kunnen de kosten oplopen tot € 500. Wanneer de reclameverlichting niet op een groep is aangesloten, moet er mogelijk ook extra bekabeling aangelegd worden.
Aanvullende informatie
Controleer jaarlijks of de tijdklok en de schemerschakelaar nog juist functioneren. Bij een vervuilde lichtsensor kan de verlichting onnodig branden.
Erkende maatregel voor energiebesparing
Het Activiteitenbesluit schrijft voor dat bedrijven en organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen verplicht zijn rendabele energiebesparende maatregelen te nemen. Deze maatregel is voor een of meerdere branches rendabel ofwel erkend. Een maatregel is erkend op een zelfstandig moment (zo snel mogelijk) of op een natuurlijk moment (bij vervanging/renovatie) en soms afhankelijk van de situatie. Lees meer in de maatregel Voldoe aan (erkende) maatregelen uit Activiteitenbesluit. Op de website van Infomil staat per branche een overzicht van de erkende maatregelen met daarbij de technische en economische randvoorwaarden.
Energiezuinige technieken moeten goed beheerd worden om te besparen wat mogelijk is. Daarom heeft de overheid voor alle erkende energiemaatregelen aangegeven welk doelmatig beheer en onderhoud (DBO) nodig is. Beoordeel jaarlijks of de techniek nog goed functioneert. Lees meer in de tip Jaarlijks doelmatig beheer en onderhoud van (erkende) energiemaatregelen.
Voor verlichting zijn de DBO-maatregelen:
- Periodiek schoonmaken van armaturen, lampen, reflectoren en bijhorende schakelingen en regelingen. Bij een vervuilde lichtsensor kan de verlichting onnodig branden.
- Tijdig defecte lampen vervangen.
- Aanpassen van het verlichtingsniveau aan de activiteit. Zie tip Dim verlichting wanneer minder licht nodig is.
Bronnen: Stichting Stimular, Infomil: kennisbank Energiebesparing en Winst