Ga naar de inhoud
  • 010 - 238 28 28
  • mail@stimular.nl

Volg ons:

Linkedin
Milieubarometer
stimular-logo
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons

Zoeken

Wat kunnen wij voor je vinden?

CONTACT
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
Stimular
Doe-het-zelf
Elektrische personenauto’s

Elektrische personenauto’s


Beschrijving

De motor van een elektrische auto wordt aangedreven door een elektrische batterij. Binnen het elektrisch rijden bestaan verschillende technieken:

  1. Volledig elektrische voertuigen (ook wel: batterijaangedreven elektrisch voertuig, BEV, Full EV, FEV). Deze hebben een actieradius van 150 tot 200 km (bepaalde modellen zelfs 300-500 km) en laden op via het elektriciteitsnet. De innovaties gaan snel. Op dit moment (maart 2019) zijn er een 30-tal modellen op de markt uiteenlopend in performance, uitstraling en prijs. Van zeer luxe tot eenvoudig.
  2. Voertuigen met een range extender (E-REV of REV). Zoals de BMW I3 en Opel Ampera. Deze worden aangedreven door een elektromotor, aangevuld met een brandstofmotor die de accu kan laden tijdens het rijden. De accu’s worden ook via het net geladen. Zodra deze leeg raakt, schakelt de verbrandingsmotor bij om de accu te laden. De auto blijft dus altijd op de elektro-motor rijden. Een E-REV kan tot 70-150 km volledig elektrisch rijden en heeft een totale actieradius van circa 300 km.
  3. Plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV). Zoals de Outlander, Prius, Golf, V60. Een PHEV kan zijn accu opladen via het elektriciteitsnet en daarmee circa 20-60 km rijden; daarna vindt aandrijving plaats door een verbrandingsmotor.
  4. Klassieke hybrides zijn uitgerust met twee motoren, een elektromotor en een verbrandingsmotor (op benzine of diesel), die naargelang van de behoefte worden aangesproken. Bij een klassieke hybride kan de accu niet van buitenaf worden opgeladen, dit gebeurt door regeneratie van remenergie en met behulp van de verbrandingsmotor.

Deze maatregelen gaat over personenauto’s. Lees meer over Elektrische bestelauto’s en personenbussen.

Elektrische auto opladen
Bron foto: Kijk! Duurzaam! bij ASVZ in opdracht van Expertisecentrum Verduurzaming Zorg .

Feenstra kiest voor duurzaam wagenpark

Feenstra, Norbert Posthumus, manager procurement

"Door een groot deel van ons wagenpark elektrisch te maken geven we een duurzaam signaal naar onze eigen medewerkers, maar ook naar onze klanten en toeleveranciers."

Lees meer

Onze kerstpakketten hebben een duurzaam verhaal

Brandwijk Kerstpakketten, Dick Brandwijk

Voor Dick Brandwijk betekent dat ook zelf werken aan energiebesparing. In eigen huis geen onnodige verwarming en verlichting, een elektrische auto en slimmer goederenvervoer,

Lees meer

100 nieuwe elektrische personenauto’s

RWS, staatssecretaris Stientje van Veldhoven

Als overheid kunnen en moeten we het goede voorbeeld geven. Door dit initiatief van Rijkswaterstaat hebben we nu 100 goede voorbeelden op 4 wielen door het land rijden en dat worden er ieder jaar mee.

Lees meer

Toepasbaarheid

Iedereen met een rijbewijs kan een elektrische auto besturen. Het belangrijkste verschil zit in de gewenning dat de auto tijdig opgeladen moet worden. De accu gaat langer mee bij stadsritten dan op de snelweg. In de winter kost verwarmen veel stroom, waardoor de accu eerder leegraakt. Opladen kan tijdens het parkeren, maar vereist wel de nodige planning.

Overweeg elektrische personenauto’s als je vooral lokaal en regionaal rijdt (tot maximaal 300 km/dag). Elektrische personenauto’s zijn ook geschikt voor woon-werkverkeer. Volledig opladen kan in 30 minuten via snel laden en duurt maximaal 9 uur met normaal laden. De ontwikkelingen van de actieradius gaan snel. Ook de oplaadtijd wordt steeds korter. Naar verwachting zal door verbeterde accu’s en de ontwikkeling van snellaadpunten de laadtijd verkort worden tot 10 minuten. De verwachting (2019) is dat EV zich over een jaar of vier verder heeft ontwikkeld, de laadinfrastructuur flink is uitgebreid en actieradiusvrees niet meer nodig is.

Het is van belang dat er zowel thuis als op de werklocatie oplaadmogelijkheden zijn. Het is ook mogelijk de accu deels te laden. Het aantal oplaadpunten wordt in de komende jaren verder uitgebreid. Zie voor een actueel overzicht www.oplaadpalen.nl.

Milieuaspecten

Volledig elektrische personenauto’s

  • zorgen voor 100% vermindering van lokale luchtverontreiniging en 65% minder uitstoot van broeikasgassen dan een gemiddelde personenauto.
  • rijden klimaatneutraal, indien ze worden opgeladen met groene stroom
  • hebben na 35 a 70 duizend kilometer rijden een kleinere CO2-voetafdruk dan benzineauto’s (bron: Volkskrant). In die CO2-voetafdruk is ook alle CO2-uitstoot in de keten meegenomen, bijv. de productie van de auto en de productie van de brandstof. Het omslagpunt ligt dus niet pas na 700.000 zoals (begin 2019) in diverse media wordt beweerd.

Het milieuvoordeel van een voertuig met range extender of een plug-in hybride hangt af van het gebruikspatroon. Uitdaging voor werkgevers / wagenparkbeheerders is dat de potentie voor CO2-reductie van PHEV optimaal benut wordt.

Elektrische personenauto’s zijn ook erg stil, vanwege het ontbrekende motorgeluid. De accu’s bevatten stoffen die schadelijk zijn voor het milieu. Door gescheiden inzamelen en hergebruik van accu’s blijft de milieuschade beperkt.

Financiële aspecten

Wanneer een auto op elektriciteit rijdt is dat veel voordeliger dan wanneer een auto op benzine, LPG of diesel rijdt. De elektrische auto’s rijden ongeveer 6 km met 1 kWh elektriciteit (0,10 tot 0,25 €/kWh, afhankelijk van je verbruikscontract). Ter vergelijking: de zuinigste dieselauto’s rijden momenteel ongeveer 1 op 30; bij een dieselprijs van € 1,47 per liter (prijspeil 2019) kost 6 km circa € 0,40. Elektrisch opladen bij openbare oplaadpunten is meestal (veel) duurder dan thuis of op de zaak.

Wat betreft de aanschaf zijn elektrische auto’s uit de middenklasse circa € 5.000 duurder dan vergelijkbare brandstofmodellen. Door te leasen kan je besparen op de aanschafkosten en wanneer er een zuinigere auto op de markt komt, kan je zo overstappen.

Financieel voordeel

Omdat bij hybride auto’s niet gecontroleerd kan worden of de bestuurder elektrisch rijdt focust de overheid bij fiscale voordelen op 100% elektrische voertuigen. Voor de MRB en BPM krijgt de plug-in hybride wel (een kleinere) korting.

  • Er is een gunstige fiscale bijtelling (12%, 2021) tot een catalogusprijs van € 40.000. Daarboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%. De bijtelling wordt tot en met 2026 stapsgewijs verhoogd tot 22%.
  • De vrijstelling voor de Motorrijtuigenbelasting (MRB) blijft van kracht t/m 2024 voor volledig elektrische auto’s. In 2025 is er 75% korting, per 2026 vervalt de vrijstelling. De vrijstelling voor plug-in hybrides is t/m 2024 50%, 25% in 2025 en vervalt in 2026.
  • Tot 2024 hebben elektrische auto’s een BPM vrijstelling (aanschafbelasting). Vanaf 2025 is deze 360 euro. Voor plug-in hybrides geldt een aangepaste berekenmethode.
  • Voor een nieuwe, volledig emissieloze bedrijfsauto kun je een aanvraag doen voor de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Met deze regeling ontvang je 10% van de netto catalogusprijs (voertuigcategorie N1) of 10% van de verkoopprijs zonder btw (voertuigcategorie N2). Het subsidiebedrag bedraagt maximaal € 5.000 voor iedere bedrijfsauto. In aanmerking komen voor SEBA bij operationele lease is mogelijk als uw leasemaatschappij de subsidie aanvraagt en verwerkt in het operationele leasecontract. De subsidieregeling loopt t/m 2025. Het subsidiebudget van de regeling heeft ieder jaar een maximum.
  • Elektrisch aangedreven personenauto met zonnepanelen staan op de Milieulijst (2025, code D 3111) en komen daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor de fiscale stimuleringsregelingen MIA (milieu investeringsaftrek) en VAMIL (willekeurige afschrijving milieu investeringen). Zie voor meer informatie www.rvo.nl/miavamil. Deze regeling houdt in dat 36% van de aanschafkosten aftrekbaar is van de fiscale winst (MIA).

Diverse gemeenten geven subsidie voor het aanschaffen van elektrische auto’s, informeer bij jouw gemeente naar lokale subsidiemogelijkheden.

Aanvullende informatie

  • Algemene informatie over elektrische rijden: ANWB dossier Elektrisch rijden en Nederland Elektrisch
  • RVO startgids elektrisch rijden voor bedrijven. Het doel van deze gids is om een helder en betrouwbaar overzicht te geven van de mogelijkheden van elektrisch vervoer om daarmee de eventuele overstap naar een elektrisch voertuig voor ondernemers te vereenvoudigen.
  • De brochure EV-wijzer, Sturen op stekkeren helpt je bij het optimaliseren van het gebruik van plug-in hybrid elektric vehilcles (PHEV’s).
  • Overzicht van beschikbare auto’s: ANWB, alle elektrische auto’s op een rij en de EV Database van de Vereniging Elektrische Rijders en Nederland Elektrisch
  • Overzicht van aangekondigde auto’s: NVDE infographic van aangekondigde elektrische auto’s voor 2019-2021
  • Gemeente Amsterdam heeft logo’s voor duurzaam vervoer gemaakt om zo duurzaam vervoer te promoten.
  • Bekijk de 20 wintertips van Laadpaal 24. Tip 3 is bijvoorbeeld “Gebruik alleen stoelverwarming”.
  • Zie ook tip Duurzame brandstoffen voor personenauto’s en bestelauto’s.
  • Op vakantie met de elektrische auto? Duurzaam bedrijfsleven (nu Change inc.) maakt een overzicht van apps over laadinfrastructuur

Bronnen: Energiegids.nl, RVO, EV-wijzer, Sturen op stekkeren

Milieuthema's

  • Zakelijk verkeer ,

Processen

  • vervoer: wagenpark vernieuwen ,

Branches

Bekijk branches waarin de maatregel toepasbaar is
Bekijk alle maatregelen
Deze maatregel is gerelateerd aan Erkende Maatregel(en) voor energiebesparing:
Branches
Deze maatregel is vaak toepasbaar in de volgende branches
  • Autobranche - autoschadeherstel ,
  • Autobranche - garage en handel ,
  • Autobranche - wasinrichting ,
  • Bouw - bouw/infra ,
  • Bouw - gemeentewerven ,
  • Bouw - installatiebedrijven ,
  • Bouw - schilders en onderhoud ,
  • Bouwmaterialen - beton ,
  • Brandweer ,
  • Cultuur - evenementen ,
  • Cultuur - musea ,
  • Cultuur - podia ,
  • Cultuur - overig ,
  • Datacenters ,
  • Detailhandel - supermarkten ,
  • Detailhandel - tankstations ,
  • Detailhandel - overig ,
  • Grafische industrie ,
  • Handel en distributie ,
  • Industrie - hout en meubel ,
  • Industrie - metalektro ,
  • Industrie - papier en karton(waren) ,
  • Industrie - rubber en kunststof ,
  • Industrie - verf en drukinkt ,
  • Kantoren ,
  • Landbouw - land- en tuinbouw ,
  • Landbouw - veeteelt ,
  • Natwasserijen ,
  • Onderwijs ,
  • Recreatie - congreslocaties ,
  • Recreatie - hotels ,
  • Recreatie - restaurants en cafés ,
  • Recreatie - overig ,
  • Sport - zwembaden ,
  • Sport - overig ,
  • Voedingsindustrie - brood en banket ,
  • Voedingsindustrie - vlees ,
  • Voedingsindustrie - zoetwaren ,
  • Voedingsindustrie - overig ,
  • Zorg - dierenartsen ,
  • Zorg - eerstelijns ,
  • Zorg - kinderdagverblijven ,
  • Zorg - ziekenhuizen ,
  • Zorg - zorginstellingen ,
  • Zorg - overig ,
  • Overige branches ,
Toon branches waarin deze maatregel verplicht is
Suggesties voor verbetering?

Aanvullingen en verbetersuggesties voor maatregelen zijn welkom.

Verstuur suggestie

Suggesties voor verbetering?

Stichting Stimular vertaalt de groeiende vraag om duurzaamheid naar praktische instrumenten en werkwijzen voor bedrijven, brancheverenigingen, overheden en zorgaanbieders. Wij willen de verduurzaming van bedrijven en organisaties versnellen door kennis en ervaring te delen, onder andere in deze maatregelen.

Stuur ons jouw suggestie of aanvulling op deze maatregel:

Navigatie

  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons
  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons

DIRECT NAAR

  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen
  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen

Contact

  • mail@stimular.nl
  • 010 - 238 28 28
  • Botersloot 177, 3011 HE Rotterdam

Volg ons

Linkedin

Stimular nieuwsbrieven

Abonneer nu

Abonneer je nu!

* verplicht veld
  • Over Stimular-projecten en -producten (zoals de Milieubarometer ) om samen verduurzaming te versnellen
  • Prikkelende praktijkvoorbeelden, handige hulpmiddelen, milieubewuste maatregelen en praktische wegwijzers om zelf verduurzaming te versnellen.
  • Nieuws & tips over het behalen en behouden van het CO2-bewust certificaat en het gebruik van de Milieubarometer daarbij.
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English

© 2020 Stichting Stimular