Ga naar de inhoud
  • 010 - 238 28 28
  • mail@stimular.nl

Volg ons:

Linkedin
Milieubarometer
stimular-logo
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons

Zoeken

Wat kunnen wij voor je vinden?

CONTACT
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
Stimular
Doe-het-zelf
Oplaadpunt voor elektrische voertuigen

Oplaadpunt voor elektrische voertuigen


Beschrijving

Stimuleer jouw werknemers en bezoekers om elektrisch te rijden door op of bij de werklocatie(s) oplaadpunten neer te zetten. Zorg ervoor dat de oplaadpalen (voor bezoekers) goed zijn aangegeven. Plaats bebording en belijning om aan te geven dat deze parkeerplaats alleen bedoeld is voor elektrische voertuigen.

Verkeersbord opladen elektrische voertuigen
Bron foto: Kijk! Duurzaam! bij Careyn in opdracht van Expertisecentrum Verduurzaming Zorg .

Er bestaan oplaadpunten in meerdere vormen: de oplaadpaal, de oplaadzuil en wandmodellen. Onafhankelijk van het uiterlijk bestaan er verschillende oplaadtechnieken:

  • Normaal laden (zoals via stopcontact)
    • 1-fase wisselstroom (230 Volt, 16 of 32 Ampère); laadt het voertuig met 3.700 tot 7.4000 Watt
    • Laadt kleine accupakketjes tot 20 kW in circa 3 tot 6 uur, een Tesla met 70 kW van volledig opladen kost 9,5 tot 19 uur
    • Geschikt voor alle huidige elektrische voertuigen
  • Snel laden (DC-snelladen)
    • Gelijkstroom (400 Volt, 125 Ampère) laadt het voertuig met 50.000 Watt
    • Een lege accu volledig laden duurt slechts 15 tot 30 minuten
    • Geschikt voor een beperkt aantal elektrische voertuigen, niet geschikt voor plug-in voertuigen die naast een elektromotor ook een brandstofmotor hebben
    • Snelladen vergt veel capaciteit van de installatie
    • Snelladen is alleen aantrekkelijk voor vervoerbedrijven die minstens 20 keer per dag laden
  • 3-fase laden met 11 of 22 kW
    • 3-fase wisselstroom (3×230 Volt, 16 of 32 Ampère); laadt het voertuig met 11.000 tot 22.000 Watt
    • Laadt kleine accupakketjes tot 20 kW in 1 tot 2 uur.
    • In de meterkast een 3-fasen aansluiting benodigd

Heeft jouw bedrijf of organisatie zonnepanelen en regelmatig een overschot aan zelf opgewekte stroom? Dan zijn bidirectionele laadpalen mogelijk interessant.

Enexis heeft grootste slimme laadplein van Nederland

Enexis Groep

Het slimme laadplein van 98 laadpunten is gebouwd in de parkeergarage onder het hoofdkantoor in ’s-Hertogenbosch.

Lees meer

100 nieuwe elektrische personenauto’s

RWS, staatssecretaris Stientje van Veldhoven

Als overheid kunnen en moeten we het goede voorbeeld geven. Door dit initiatief van Rijkswaterstaat hebben we nu 100 goede voorbeelden op 4 wielen door het land rijden en dat worden er ieder jaar mee.

Lees meer

Toepasbaarheid

Deze maatregel is toepasbaar bij bedrijven en instellingen met een eigen parkeergelegenheid. Ook voor organisaties die geen eigen wagenpark hebben, maar wel veel woon-werkverkeer en/of bezoekersverkeer. Maak een inschatting van het benodigd aantal laadpunten, bijv. via een enquête. Vraag hoeveel werknemers een elektrische auto bezitten of van plan zijn aan te schaffen.

Het bouwbesluit stelt (sinds 2020) eisen aan het aantal laadpalen:

  • Bestaande bouw: Als meer dan 20 parkeerplaatsen -> minimaal 1 oplaadpunt (vanaf 2025)
  • Nieuwbouw: Als meer dan 10 parkeerplaatsen -> minimaal 1 oplaadpunt
  • Nieuwbouw: Als meer dan 10 parkeerplaatsen -> leiding doorvoeren voor 1 op 5 plekken
  • Renovatie/natuurlijk moment -> bovenstaande van toepassing (mits aanpassing < 7% van de verbouwkosten)

Plaats de oplaadpaal bij voorkeur in de buurt van een al bestaande voedingskast. Op die manier zijn er weinig graafwerkzaamheden. Wanneer een laadpunt in een binnenruimte wordt geplaatst moet er, in verband met brandveiligheid, een sprinklerinstallatie geplaatst worden.

Milieu aspecten

Door een oplaadpunt te plaatsen stimuleer je het gebruik van elektrische voertuigen (lees verder over elektrische personen- en bestelauto’s). Elektrische auto’s zorgen voor 100% vermindering van lokale luchtverontreiniging en 65% minder uitstoot van broeikasgassen dan een gemiddelde auto. Indien de auto wordt opgeladen met groene stroom, dan rijdt de auto klimaatneutraal. Elektrische auto’s zijn ook erg stil, vanwege het ontbrekende motorgeluid.

Oplaadpunt laadpaal elektrische auto
Bron foto: Kijk! Duurzaam! bij ASVZ in opdracht van Expertisecentrum Verduurzaming Zorg .

Financiële aspecten

De hardware-kosten voor een laadpaal met enkel laadpunt voor normaal laden bedragen € 600 tot € 2.500 en voor een dubbele lader € 600 tot € 2500. Daar komen per laadpaal ook nog € 600 tot € 2000 installatiekosten bij, afhankelijk van de locatie. Bij een snelladekomen daar voor alledrie de type laadpalen nog onderhoudskosten bij.

Een kleine organisatie kan, eventueel met buurbedrijven, de gemeente of een commerciële aanbieder vragen om een (publiek) oplaadpunt te realiseren. Stichting E-laad is één van de partijen die op verzoek publieke oplaadpunten plaatst. Op laadpaalnodig.nl kan eenvoudig een openbare laadpaal aangevraagd worden. Het voordeel hiervan is dat er geen administratieve lasten zijn voor de eigen organisatie. Maak bij een gedeeld oplaadpunt goede afspraken over wanneer welk bedrijf zijn voertuig mag opladen.

Een grotere organisatie kan, afhankelijk van het type laadpaalgebruiker, diverse terugverdienmogelijkheden toepassen:

  1. De stroomkosten worden verrekend via de parkeertarieven. Deze optie is met name geschikt voor oplaadpunten met veel bezoekersverkeer, zoals bij een ziekenhuis of recreatiepark.
  2. De stroomkosten worden verrekend via de arbeidsvoorwaarden. In dit geval zijn er geen parkeerkosten voor het bezoekersverkeer. Deze optie is met name geschikt voor oplaadpunten met weinig bezoekersverkeer.
  3. De stroomkosten worden verrekend via een interoperabele laadpas. Een werknemer of bezoeker kan een laadpas aanschaffen via diverse marktpartijen. De pas is bruikbaar bij alle Nederlandse (semi)-publieke laadpunten. Via de pas wordt er per afgenomen kWh een bedrag afgeschreven. Het nadeel van deze methode is dat er extra administratieve lasten zijn voor de werkgever.

Kies bij de bovenstaande drie opties voor een kostenvergoeding die niet veel hoger ligt dan de kosten voor thuisladen (neem als richtlijn € 0,20 tot 0,25 €/kWh).

Diverse gemeenten geven subsidie voor het plaatsen van (publieke) laadpalen, informeer bij je gemeente naar lokale subsidiemogelijkheden.

Aanvullende informatie

  • Gemeente Amsterdam heeft logo’s voor duurzaam vervoer gemaakt om zo duurzaam vervoer te promoten.
  • RVO heeft een startgids elektrisch rijden voor bedrijven opgesteld. Het doel van deze gids is om een helder en betrouwbaar overzicht te geven van de mogelijkheden van elektrisch vervoer om daarmee de eventuele overstap naar een elektrisch voertuig voor ondernemers te vereenvoudigen.
  • Zie voor een actueel overzicht van openbare oplaadpunten: www.oplaadpalen.nl.
  • Met je logistieke bedrijf de overstap maken naar elektrische voertuigen, maar last van beperkte netcapaciteit? De oplossingen in dit hulpmiddel helpen je gericht op weg

Milieuthema's

  • Zakelijk verkeer ,

Processen

  • vervoer: alternatief vervoer ,

Branches

Bekijk branches waarin de maatregel toepasbaar is
Bekijk alle maatregelen
Deze maatregel is gerelateerd aan Erkende Maatregel(en) voor energiebesparing:
Branches
Deze maatregel is vaak toepasbaar in de volgende branches
  • Autobranche - autoschadeherstel ,
  • Autobranche - garage en handel ,
  • Autobranche - wasinrichting ,
  • Bouw - bouw/infra ,
  • Bouw - gemeentewerven ,
  • Bouw - installatiebedrijven ,
  • Bouw - schilders en onderhoud ,
  • Bouwmaterialen - beton ,
  • Brandweer ,
  • Cultuur - evenementen ,
  • Cultuur - musea ,
  • Cultuur - podia ,
  • Cultuur - overig ,
  • Datacenters ,
  • Detailhandel - supermarkten ,
  • Detailhandel - tankstations ,
  • Detailhandel - overig ,
  • Grafische industrie ,
  • Handel en distributie ,
  • Industrie - hout en meubel ,
  • Industrie - metalektro ,
  • Industrie - papier en karton(waren) ,
  • Industrie - rubber en kunststof ,
  • Industrie - verf en drukinkt ,
  • Kantoren ,
  • Landbouw - land- en tuinbouw ,
  • Landbouw - veeteelt ,
  • Natwasserijen ,
  • Onderwijs ,
  • Recreatie - congreslocaties ,
  • Recreatie - hotels ,
  • Recreatie - restaurants en cafés ,
  • Recreatie - overig ,
  • Sport - zwembaden ,
  • Sport - overig ,
  • Voedingsindustrie - brood en banket ,
  • Voedingsindustrie - vlees ,
  • Voedingsindustrie - zoetwaren ,
  • Voedingsindustrie - overig ,
  • Zorg - dierenartsen ,
  • Zorg - eerstelijns ,
  • Zorg - kinderdagverblijven ,
  • Zorg - ziekenhuizen ,
  • Zorg - zorginstellingen ,
  • Zorg - overig ,
  • Overige branches ,
Toon branches waarin deze maatregel verplicht is
Suggesties voor verbetering?

Aanvullingen en verbetersuggesties voor maatregelen zijn welkom.

Verstuur suggestie

Suggesties voor verbetering?

Stichting Stimular vertaalt de groeiende vraag om duurzaamheid naar praktische instrumenten en werkwijzen voor bedrijven, brancheverenigingen, overheden en zorgaanbieders. Wij willen de verduurzaming van bedrijven en organisaties versnellen door kennis en ervaring te delen, onder andere in deze maatregelen.

Stuur ons jouw suggestie of aanvulling op deze maatregel:

Navigatie

  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons
  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons

DIRECT NAAR

  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen
  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen

Contact

  • mail@stimular.nl
  • 010 - 238 28 28
  • Botersloot 177, 3011 HE Rotterdam

Volg ons

Linkedin

Stimular nieuwsbrieven

Abonneer nu

Abonneer je nu!

* verplicht veld
  • Over Stimular-projecten en -producten (zoals de Milieubarometer ) om samen verduurzaming te versnellen
  • Prikkelende praktijkvoorbeelden, handige hulpmiddelen, milieubewuste maatregelen en praktische wegwijzers om zelf verduurzaming te versnellen.
  • Nieuws & tips over het behalen en behouden van het CO2-bewust certificaat en het gebruik van de Milieubarometer daarbij.
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English

© 2020 Stichting Stimular