Skip to content
  • 010 - 238 28 28
  • mail@stimular.nl

Volg ons:

Linkedin
Milieubarometer
stimular-logo
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursusaanbod
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzame bedrijfshuisvesting
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Lokale biodiversiteit
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursusaanbod
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzame bedrijfshuisvesting
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Lokale biodiversiteit
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons

Zoeken

Wat kunnen wij voor je vinden?

CONTACT
Stimular
Doe-het-zelf
Elektrische fiets of scooter

Elektrische fiets of scooter


Beschrijving

Fietsen met elektrische trapondersteuning en elektrische scooters kunnen als dienstfiets/scooter voor zakelijk gebruik worden toegepast. Ook kan een medewerker de elektrische fiets via de Werkkostenregeling aanschaffen en gebruiken voor woon-werkverkeer.

Brandweer sneller op kazerne met e-scooter

Veiligheidsregio Noord-Holland

In de veiligheidsregio Noord-Holland hebben ze voor het vervoer in drukke binnensteden al enige jaren geleden een praktische en duurzame oplossing bedacht. De inzet van elektrische scooters bleek zo succesvol te zijn, dat een uitbreiding een logische vervolg was.

Lees meer

Autogebruik met 10% afgenomen

Maasstad Ziekenhuis, Tijs van de Wielen (manager HR, strategie en verantwoording)

Hoe krijg je mensen uit de auto? Met deze vraag werd ik geconfronteerd toen het Maasstad Ziekenhuis vanaf twee lokaties met redelijke parkeergelegenheid verhuisde. DĂ© kans om fiets en OV te stimuleren."

Lees meer

300 pizzabrommers overbodig

New York Pizza, Philippe Vorst (directeur)

“We gaan de helft van alle maaltijden bezorgen per elektrische fiets. De energie die de fiets gebruikt is maar een fractie van die van een brommer."

Lees meer

Scooter kost ongeveer 30% van een bestelauto

Expert Expresse, Han Hofman

“De scooter heeft zoveel voordelen in het drukke stadsverkeer. Geen parkeerproblemen, geen files en je kunt elke plek tot de voordeur bereiken. Bovendien kun je gebruik maken van jongere rijders. Dat is bedrijfsmatig ook interessant.”

Lees meer

Toepasbaarheid

De elektrische fiets maakt het fietsen comfortabeler. Ritten tot tien à vijftien kilometer zijn met de elektrische fiets goed te doen. Met één acculading kan gemiddeld 50 kilometer met ondersteuning gereden worden. Met een elektrische scooter kunnen langere afstanden afgelegd worden. Een elektrische scooter rijdt op één acculading 40 tot 80 kilometer. De elektrische fiets of scooter is daarom een goed alternatief voor de auto of het openbaar vervoer. Vergeleken met het openbaar vervoer is het een bijkomend voordeel dat een medewerker niet afhankelijk is van vertrektijden.

In drukke steden zijn de afstanden kort en is de bereikbaarheid met de auto vaak slecht. Met een elektrische fiets of scooter is deze drukte te omzeilen. De elektrische fiets en scooter worden om deze reden gebruikt door onder andere politie agenten, makelaars en medewerkers van woningbouw verenigingen. Een kleine hoeveelheid bagage kan gemakkelijk meegenomen worden op een fiets of scooter. Dit maakt elektrische fietsen en scooters zeer geschikt voor koeriersdiensten.

Milieuaspecten

De kilometers die je met de elektrische fiets aflegt zijn vijftig keer minder milieubelastend dan die met de auto. De fiets veroorzaakt nog geen 2% van de CO2-uitstoot van een auto, circa 5 gram per kilometer. Een elektrische scooter verbruikt meer energie dan de elektrische fiets. Toch levert deze nog veel milieuvoordeel op ten opzichte van een auto of scooter of brommer op benzine. Er zijn namelijk positieve effecten op de doorstroming van het overblijvende autoverkeer.

Financiële aspecten

De financiële voordelen kunnen zijn:

  • minder ruimte en kosten voor parkeerplaatsen;
  • een extra aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde voor bestaande en nieuwe medewerkers;
  • een fietsende medewerker is een gezonde medewerker; minder ziekteverzuim, een betere weerstand tegen stress en een betere conditie. Zo is aangetoond dat drie keer per week minstens 6 kilometer fietsen de conditie verbetert met 10%.
  • een versterking van het ‘duurzaamheidsimago’ van het bedrijf.

Elektrische fietsen kosten tussen de € 700 en de € 2.500. Per kilometer kost een elektrische fiets (inclusief onderhoud) circa € 0,16. Een elektrische scooter kost tussen de € 1.300 en € 2.300. De kosten van rijden met een elektrische scooter zijn € 0,22 per km. Een scooter op benzine kost ruim € 0,25 per km. Een auto kost € 0,35 per km. Een elektrische fiets is dus per kilometer goedkoper.
Een elektrische fiets kan je (deels) aanschaffen via ede Werkkostenregeling en vanaf januari 2020 is het ook mogelijk om elektrische fietsen te leasen tegen een bijtelling van 7%(zie Regelingen die fietsen stimuleren). Voor de aanschaf van de elektrische scooter zijn deze regelingen niet mogelijk.

Elektrisch aangedreven speed-pedelecs staan op de Milieulijst (2023, code B 3118) en komen daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor de fiscale stimuleringsregelingen MIA (milieu investeringsaftrek) en VAMIL (willekeurige afschrijving milieu investeringen). Zie voor meer informatie www.rvo.nl/miavamil. Deze regeling houdt in dat 27% van de aanschafkosten aftrekbaar is van de fiscale winst (MIA) en dat 75% van de aanschafkosten willekeurig mag worden afgeschreven (VAMIL). Voor elektrisch aangedreven brom- of snorfietsen geldt dat 50% van het investeringsbedrag in aanmerking komt voor MIA en VAMIL.

Rekenvoorbeeld

Elektrische scooter
Aanschaf: € 1.300 tot € 2.300
Kosten per 3.000 km: € 15
Onderhoud (motorisch, mechanisch en accu): € 275

Benzine scooter
Aanschaf: € 1.100 tot 3.000
Kosten per 3.000 km: € 200
Onderhoud (motorisch, mechanisch en accu): € 175

Per jaar (bij een afgelegde afstand van 3.000 km) is een scooter € 85 goedkoper dan een benzine scooter. Bij een langere afstand loopt dit voordeel verder op.

Aanvullende informatie

  • Lees meer over de elektrische fiets en scooter op de website van Milieucentraal.
  • De Fietswijzer van Natuur & Milieu, 3pm en Bovag Leasefiets geeft een overzicht van praktische maatregelen om fietsen te stimuleren.

Bron: Infomil / Milieucentraal / Stimular

Milieuthema's
  • Woon-werkverkeer ,
  • Zakelijk verkeer ,
Processen
  • vervoer: andere vervoerswijze ,
Branches
Bekijk branches waarin de maatregel toepasbaar is
Bekijk alle maatregelen

Branches

Deze maatregel is vaak toepasbaar in de volgende branches
  • Brandweer ,
  • Cultuur - evenementen ,
  • Cultuur - musea ,
  • Cultuur - podia ,
  • Cultuur - overig ,
  • Datacenters ,
  • Detailhandel - supermarkten ,
  • Detailhandel - overig ,
  • Grafische industrie ,
  • Handel en distributie ,
  • Industrie - papier en karton(waren) ,
  • Kantoren ,
  • Onderwijs ,
  • Recreatie - congreslocaties ,
  • Recreatie - restaurants en cafĂ©s ,
  • Recreatie - overig ,
  • Voedingsindustrie - brood en banket ,
  • Voedingsindustrie - vlees ,
  • Voedingsindustrie - zoetwaren ,
  • Voedingsindustrie - overig ,
  • Zorg - dierenartsen ,
  • Zorg - eerstelijns ,
  • Zorg - kinderdagverblijven ,
  • Zorg - ziekenhuizen ,
  • Zorg - zorginstellingen ,
  • Overige branches ,
Toon branches waarin deze maatregel verplicht is

deze maatregel is verplicht IN ONDER­­­STAANDE BRANCHES

Lees meer over de wettelijke verplichtingen in de Stimular-Maatregel Voldoe aan (erkende) maatregelen uit Activiteitenbesluit.

Voor de energiemaatregelen zoek je met de Infomil-branche en de Code de randvoorwaarden op op de website van Infomil.

Scroll van links naar recht om alle data in de tabel te zien.

Er zijn momenteel geen branches waarin deze maatregel verplicht is.

Suggesties voor verbetering?

Aanvullingen en verbetersuggesties voor maatregelen zijn welkom.

Verstuur suggestie

Suggesties voor verbetering?

Stichting Stimular vertaalt de groeiende vraag om duurzaamheid naar praktische instrumenten en werkwijzen voor bedrijven, brancheverenigingen, overheden en zorgaanbieders. Wij willen de verduurzaming van bedrijven en organisaties versnellen door kennis en ervaring te delen, onder andere in deze maatregelen.

Stuur ons jouw suggestie of aanvulling op deze maatregel:

Navigatie

  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons
  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons

DIRECT NAAR

  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursusaanbod
  • Stimular-Maatregelen
  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursusaanbod
  • Stimular-Maatregelen

Contact

  • mail@stimular.nl
  • 010 - 238 28 28
  • Botersloot 177, 3011 HE Rotterdam

Volg ons

Linkedin

Stimular nieuwsbrieven

Abonneer nu

Abonneer je nu!

 

* alleen e-mailadres is verplicht





  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English

© 2020 Stichting Stimular