Ga naar de inhoud
  • 010 - 238 28 28
  • mail@stimular.nl

Volg ons:

Linkedin
Milieubarometer
stimular-logo
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons

Zoeken

Wat kunnen wij voor je vinden?

CONTACT
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
  • Home
  • Samen met Stimular
    • Bedrijven & organisaties
    • Branches & beleidsmakers
    • Cursussen duurzaamheid
  • Doe-het-zelf
    • Maatregelen
    • Hulpmiddelen
    • MVO
    • Klimaatneutraal ondernemen
    • Duurzaam bedrijfspand
    • Duurzaam bedrijventerrein
    • Biodiversiteit en bedrijven
    • Doe-het-zelf Agenda
  • Nieuws
  • Over ons
Stimular
Doe-het-zelf
Biobrandstoffen (biodiesel & bio-ethanol)

Biobrandstoffen (biodiesel & bio-ethanol)


Beschrijving

Biobrandstoffen zijn een alternatief voor fossiele brandstoffen. Biobrandstoffen worden gemaakt uit biomassa, dat een verzamelnaam is voor alles wat (ooit) gegroeid is en dat nog niet tot fossiele brandstof is gevormd. Het gaat om plantaardig materiaal, mest en dierlijke vetten. Biodiesel (FAME en HVO) kan worden gebruikt ter vervanging van diesel, bio-ethanol ter vervanging van benzine en biogas/groen gas ter vervanging van aardgas.

Vraag bij de leverancier vooraf wat de oorsprong is van de biobrandstof en welke aantoonbare reducties van CO2 en fijn stof er worden gehaald. Zie ook de milieuaspecten hieronder.

Snel stapt volledig over op HVO

Snel Logistic Solutions, Gert Snel

Snel ging nog geen jaar geleden rijden op HVO, maar een belangrijke klant heeft nu aan Snel gevraagd om volledig over te stappen op de blauwe diesel.

Lees meer

NS bussen rijden straks op brandstof uit afval

Nederlandse Spoorwegen

In 2017 zette NS ruim 22.000 bussen in bij werkzaamheden en bijna 9.000 bussen bij storingen. NS ziet het gebruik van HVO-brandstof als een belangrijke eerste stap naar volledig uitstootvrij busvervoer.

Lees meer

SNB rijdt op 100 procent HVO

Slibverwerking Noord-Brabant (SNB)

Gebruik van deze biobrandstof zorgt voor een reductie van de CO2-uitstoot van meer dan 89 procent. Daarmee verduurzaamt het slibstransport van Slibverwerking Noord-Brabant substantieel.

Lees meer

17% CO2-reductie door eigen mengstation voor diesel

De Jong Zuurmond Infrabeheer, Onderhoud & Services

In april van 2017 nam De Jong Zuurmond het eerste private mengstation voor duurzame brandstof in gebruik. Dit mengstation stelt het bedrijf in staat om fossiele diesel te combineren met HVO.

Lees meer

Biobrandstof voor CO2-neutraal zeetransport

Tony's Chocolonely

Tony’s Chocolonely en GoodShipping realiseren CO2-neutraal zeetransport. Met ingang van 2018 wordt fossiele stookolie vervangen wordt door duurzame marine biobrandstof.

Lees meer

24% minder CO2-uitstoot per vrachtwagen­tank

Coca Cola

Coca-Cola blijft ook in 2017 met de transportbedrijven, Nijol en DAF Trucks hernieuwbare diesel gebruiken. De vorig jaar gestarte pilot is succesvol en wordt uitgebreid van 6 naar 9 vrachtwagens.

Lees meer

Vier Qliners rijden op fossielvrije dieselvervanger

Arriva Touring

Als eerste vervoerder in het openbaar vervoer in Nederland rijdt Arriva Touring met vier bussen (Qliners) op fossielvrije brandstof.

Lees meer

Toepasbaarheid

Biobrandstoffen worden al standaard bijgemengd in reguliere brandstoffen (B7, E5). Dit percentage wordt elk jaar iets verhoogd vanwege Europese afspraken.

Bio-ethanol wordt ook in hogere % verkocht aan de pomp, zoals E10 en Blue One 95, dat geschikt is voor de meeste auto’s van na het jaar 2000. Bij het toepassen van hogere percentages biobrandstoffen zijn mogelijk aanpassingen aan het voertuig nodig (denk aan andere brandstofleidingen). Vraag toestemming bij de fabrikant als je hogere percentages dan 20% wilt gaan tanken.

Biodiesel kan op meerdere manieren geproduceerd worden. Gangbaar is FAME biodiesel, waarbij biologische oliën en vetten met alcohol omgezet worden tot biodiesel. FAME kan niet in hoge percentages bijgemengd worden vanwege het relatief hoge stollingspunt en de kans dat er op langere termijn draden in ontstaan en de brandstoffilters verstopt raken. Tot ongeveer 5% is het echter geen probleem. In opkomst is HVO-biodiesel, waarbij biologisch materiaal omgezet wordt met waterstof. HVO is een ‘drop-in’-brandstof die onbeperkt bijgemengd kan worden en zelfs zonder problemen als 100% biodiesel gebruikt kan worden. Bij bijmenging van meer dan 30% geldt nog steeds dat je de fabrikant om toestemming moet vragen.

Het aantal tankstations waar je biobrandstoffen kunt tanken stijgt, maar is nog steeds vrij beperkt. Veel bedrijven tanken uit eigen ‘IBC’ tanks, die ze naar keuze kunnen laten vullen met een biodieselmengsel. B20 en B30 worden het meest gebruikt. Informeer bij jouw gemeente of provincie naar plannen voor een tankstation met biobrandstoffen in jouw omgeving. Overweeg als je een groot wagenpark hebt een tankpunt op eigen terrein te realiseren of om dit in samenwerking met andere bedrijven te organiseren.

Milieuaspecten

De oorsprong van de biobrandstof beïnvloedt in sterke mate de milieu-impact:

  • 1e generatie biobrandstoffen worden gewonnen uit landbouwgewassen zoals koolzaad en soja. Zij concurreren direct met voedselproductie. Deze biobrandstoffen worden mede verantwoordelijk gehouden voor de stijgende voedselprijzen. Deze negatieve effecten zijn dermate groot dat bijvoorbeeld de CO2-winst geheel teniet wordt gedaan als gevolg van extra landgebruik in de tropen. Deze eerste generatie biobrandstoffen dienen daarom uitgefaseerd te worden.
  • 2e generatie biobrandstoffen worden gewonnen uit (plantaardige en dierlijke) afvalstromen zoals mest, frituurvetten, tomatenstengels en houtsnippers. Zij concurreren niet met voedselproductie en zijn milieuvriendelijker. De CO2-winst van deze biobrandstoffen kan oplopen tot 89%.
  • 3e generatie biobrandstoffen worden gemaakt uit algen, maar zijn nog niet commercieel verkrijgbaar.

De luchtverontreinigingseffecten zijn sterk afhankelijk van het soort biobrandstof. HVO-biodiesel stoot 10 tot 35% minder NOx en fijnstof uit dan gewone diesel en bevat geen zwavel. FAME-biodiesel levert weinig extra winst op dit vlak op. Als de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen belangrijk is, ga dan bij jouw leverancier na wat andere schone brandstoffen op dit vlak kunnen betekenen.

Financiële aspecten

Biobrandstoffen zijn in Nederland over het algemeen iets duurder dan fossiele brandstoffen. HVO-biodiesel kost ongeveer € 0,20 tot € 0,25 per liter meer dan gewone diesel. De 20% variant is 4 tot 5% duurder per liter. Voor biobrandstoffen moet nog evenveel accijns worden betaald als voor fossiele brandstoffen, terwijl In Duitsland de mengbrandstoffen juist flink goedkoper zijn. Testen wijzen uit dat het brandstofverbruik van biobrandstoffen in liters/km gelijk of iets hoger ligt (in de orde van 1 tot2% bij HVO en E10 tot 3 tot 5% bij FAME) dan bij fossiele brandstoffen.

Aanvullende informatie

  • Zie ook tip Duurzame brandstoffen voor personenauto’s en bestelauto’s.
  • Gemeente Amsterdam heeft logo’s voor duurzaam vervoer gemaakt om zo duurzaam vervoer te promoten.

Bron: Stichting Stimular

Milieuthema's

  • Zakelijk verkeer ,
  • Goederenvervoer ,

Processen

  • vervoer: wagenpark onderhouden ,
  • faciliteit: mobiele werktuigen ,
  • brancheproces: scheepvaart ,

Branches

Bekijk branches waarin de maatregel toepasbaar is
Bekijk alle maatregelen
Deze maatregel is gerelateerd aan Erkende Maatregel(en) voor energiebesparing:
Branches
Deze maatregel is vaak toepasbaar in de volgende branches
  • Autobranche - autoschadeherstel ,
  • Autobranche - garage en handel ,
  • Autobranche - wasinrichting ,
  • Bouw - bouw/infra ,
  • Bouw - gemeentewerven ,
  • Bouw - installatiebedrijven ,
  • Bouw - schilders en onderhoud ,
  • Bouwmaterialen - beton ,
  • Cultuur - evenementen ,
  • Cultuur - musea ,
  • Cultuur - overig ,
  • Datacenters ,
  • Detailhandel - supermarkten ,
  • Detailhandel - tankstations ,
  • Detailhandel - overig ,
  • Grafische industrie ,
  • Handel en distributie ,
  • Industrie - hout en meubel ,
  • Industrie - metalektro ,
  • Industrie - papier en karton(waren) ,
  • Industrie - rubber en kunststof ,
  • Industrie - verf en drukinkt ,
  • Kantoren ,
  • Landbouw - land- en tuinbouw ,
  • Landbouw - veeteelt ,
  • Natwasserijen ,
  • Onderwijs ,
  • Recreatie - congreslocaties ,
  • Recreatie - hotels ,
  • Recreatie - restaurants en cafés ,
  • Recreatie - overig ,
  • Sport - zwembaden ,
  • Sport - overig ,
  • Voedingsindustrie - brood en banket ,
  • Voedingsindustrie - vlees ,
  • Voedingsindustrie - zoetwaren ,
  • Voedingsindustrie - overig ,
  • Zorg - dierenartsen ,
  • Zorg - eerstelijns ,
  • Zorg - ziekenhuizen ,
  • Zorg - zorginstellingen ,
  • Zorg - overig ,
  • Overige branches ,
Toon branches waarin deze maatregel verplicht is
Suggesties voor verbetering?

Aanvullingen en verbetersuggesties voor maatregelen zijn welkom.

Verstuur suggestie

Suggesties voor verbetering?

Stichting Stimular vertaalt de groeiende vraag om duurzaamheid naar praktische instrumenten en werkwijzen voor bedrijven, brancheverenigingen, overheden en zorgaanbieders. Wij willen de verduurzaming van bedrijven en organisaties versnellen door kennis en ervaring te delen, onder andere in deze maatregelen.

Stuur ons jouw suggestie of aanvulling op deze maatregel:

Navigatie

  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons
  • Samen met Stimular
  • Doe-het-zelf
  • Nieuws
  • Over ons

DIRECT NAAR

  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen
  • Bedrijven & organisaties
  • Branches & beleidsmakers
  • Cursussen duurzaamheid
  • Stimular-Maatregelen

Contact

  • mail@stimular.nl
  • 010 - 238 28 28
  • Botersloot 177, 3011 HE Rotterdam

Volg ons

Linkedin

Stimular nieuwsbrieven

Abonneer nu

Abonneer je nu!

* verplicht veld
  • Over Stimular-projecten en -producten (zoals de Milieubarometer ) om samen verduurzaming te versnellen
  • Prikkelende praktijkvoorbeelden, handige hulpmiddelen, milieubewuste maatregelen en praktische wegwijzers om zelf verduurzaming te versnellen.
  • Nieuws & tips over het behalen en behouden van het CO2-bewust certificaat en het gebruik van de Milieubarometer daarbij.
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
  • Colofon
  • Disclaimer
  • In English

© 2020 Stichting Stimular